2013/2014 BA-HAP_VLPV Ledelse af professionelle og vidensarbejdere i den projektorienterede organisation
English Title | |
Managing professionals and knowledge workers in organizations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 11.40-14.15, uge 36-41, 43-46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: Karina Ravn Nielsen, email: electives.lpf@cbs.dk el. tlf.: 38153782 | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 22-03-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Efter succesfuldt gennemført kursus
vil den studerende være i stand til at:
• Beskrive og diskutere begreber og tilgange til ledelse af professionelle og vidensarbejdere samt tværfaglige samarbejder. • Identificere, analysere og diskutere problemstillinger og dilemmaer, der er involveret i at lede professionelle og vidensarbejdere i konkrete cases i offentlige og private virksomheder. |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Indhold
Uanset hvor du bliver ansat i dag, vil du komme til at samarbejde på tværs af faggrupper og deltage i eller lede projekter i samarbejde med andre professionelle og vidensarbejdere. Dette kursus giver den studerende viden om den relation, der er imellem individ, organisation og ledelse, når der skal ledes på tværs af faglige ekspertiser, samt redskaber til at reflektere over de forskellige dynamikker og dilemmaer, der gør sig gældende for ledelse af professionelle og vidensarbejdere i dag. Kurset giver den studerende kompetence til at analysere og diskutere centrale begreber og tilgange til ledelse af professionelle og vidensarbejdere. Igennem inddragelse af konkrete cases får den studerende kompetence til at anvende begreberne i analyser af empiriske problemstillinger og udpege de dilemmaer, der er involveret i at lede professionelle og vidensarbejdere i offentlige og private virksomheder. Forløb Disse års presserende krav til innovative og dynamiske offentlige og private virksomheder betyder en understregning af samarbejde på tværs af fag og sektorer. Dette ændrer markant ved måden, vi organiserer og leder på i det moderne arbejdsliv. På den ene side efterspørges stærke faglige ekspertiser hos medarbejderne, og på den anden side vinder projektorganisering, fælles innovations- og co-production-processer frem som vejen til at styrke og nytænke offentlige ydelser og private produkter. Kurset stiller skarpt på, hvad denne udvikling betyder for ledelsen af og samarbejdet mellem professionelle og vidensarbejdere. Kurset giver indsigt i teorier om ledelse af professionelle og i sociologiske teorier om professioner samt i teorier om tværfaglighed. På kurset behandler vi spørgsmål som:
Målgruppe |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Kurset varer 10 uger med tre undervisningstimer pr. uge. Aktiviteterne på kurset er en kombination af forelæsning, øvelser, korte on-the-spot skriftlige produktioner, præsentationer og diskussion. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Indikativ litteratur
|