2013/2014 BA-HA_E151 Supply Chain Management - et globalt perspektiv
English Title | |
Supply Chain Management - et globalt perspektiv |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår, Tredje quarter
Ændringer kan forekomme. Mandag 11:40-14.15, uge 5-6,8,10-12 Torsdag 11:40-14.15, uge 5-6,8,10-12 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Secretary Pernille Nielsen - pn.om@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-10-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Fagets formål er at den studerende
skal kunne demonstrere følgende:
• Kortlægge og beskrive forskellige typer af forsyningskædeprocesser og deres værdiskabelse • Identificere og formulere supply chain strategier der giver virksomheden en konkurrencemæssig fordel • Applicere og analysere relevante SCM modeller og værktøjer til løsning af konkrete case problemstillinger • Diskutere og reflektere over dilemmaer i ledelse af globaliserede forsyningskæder • Integrere forskellige modeller og værktøjer der understøtter virksomheders beslutninger omkring outsourcing |
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Den studerende bør have afsluttet fag i grundlæggende erhvervsøkonomi og organisation. | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Indhold og forløb: Supply Chain Management omfatter styring af samtlige forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og distribution af varer til slutkunden på tværs af virksomhedsgrænser. I et globalt perspektiv medfører dette en øget kompleksitet, idet produkter kan udvikles, sources, fremstilles og distribueres i forskellige lande, hvilket har stor betydning for lokalisering af produktion og lagerføring. Faget er opdelt i tre temaer: I det første tema formuleres mål og strategier for hvordan Supply Chain Management kan forbedre virksomhedens konkurrenceevne i et Performance Management perspektiv. Det andet tema tager udgangspunkt i Lean Thinking og forklarer hvordan strategiske, taktiske og operative styringskoncepter kan forbedre virksomhedens service og samtidig reducere bestemte omkostninger i relation til indkøbs, - produktions- og distributionsfunktionerne. Det tredje tema diskuterer hvordan virksomheder med fordel kan outsource og globalt kan lokalisere forskellige funktioner og opgaver i forsyningskæden. I dette perspektiv diskuteres også hvordan virksomheder kan indgå i forskellige typer relationer med andre virksomheder og derved forbedre forsyningskædens effektivitet. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
De tre temaer er opdelt i lektioner, der fokuserer på udvalgte teorier inden for fagområdet. Den enkelte lektion forløber i to faser: I første fase behandles lektionens tilknyttede litteratur gennem dialogbaseret undervisning. I anden fase præsenteres en case eller øvelsesopgave der skal give den studerende mulighed for at arbejde med konkrete supply chain problemstillinger i afprøvning af fagets teorier og modeller. Lektionen afsluttes med at perspektivere og diskutere hvordan det behandlede emne bidrager til virksomhedens deltagelse i forsyningskæder. Formålet er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Wisner, J.D, Tan, K.C, Keong Leong, G. (2012): “Principles of
Supply Chain Management: A Balanced Approach”, 3rd
edition, Cengage Learning.
|