2013/2014 KAN-MLM_73 Ledelses- og medarbejderkommunikation
English Title | |
Management and Employee Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Forår
Ændringer i skema kan forekomme. Hold A: Mandag kl. 15.20-17.00, uge 6-16,18 Hold B: Mandag kl. 18.05-18.50, uge 6-16,18 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Leif Pjetursson | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 21-10-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Formålet med undervisningen er at de
studerende får viden om moderne ledelseskommunikation, både for
top- og mellemledere, samt hvilke konsekvenser denne kommunikation
har for medarbejdere.
De studerende får stor indsigt i, hvordan moderne ledelse og ledelseskommunikation udfolder sig i de mange ofte meget forskelligartede kontekster, som virksomhederne udgør (branche, størrelse, internationalsering mv.)Sideløbende indføres de studerende i en lang række nye ledelses- og kommunkationsteorier, som der de sidste 20 år er blevet taget i anvendelse i mange organisationer, teorier som ofte også konsulenter trækker på, når de bistår virksomhederne og samtidig teorier som i stadig højere grad indgår i det enorme antal ledelsesuddannelser, som i dag udbydes på master og diplomplan i Danmark. De studerende erhverver herved både akademiske evner til at analyse ledelse og kommunikation, samt opnår kompetence i, hvordan man som konsulent kan medvirke til at løse de kommunikative problemstillinger, som virksomhederne selv oplever, at de har.
|
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Noget kendskab til organisation og kommunikation. | |||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Gruppernes udarbejdelse af cases fra virksomheder med en kommunikativ/ledelelsesmæssig problemstilling |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
På kurset introduceres de studerende
for videnskabsteoretiske hovedparadigmer som har stor
indflydelse på moderne ledelseskommunikation og som temmelig nøje
også afspejler den samfundsmæssige udvikling gennem godt 100 år:
Centralt står klassisk
ledelse overfor konstruktionismen, herunder systemisk og
narrativ teori.
Formålet med undervisningen er at de studerende får viden om moderne ledelseskommunikation, mellem top- og mellemledere og med medarbejderne. De studerende skal opnå indsigt i udviklingen af vidensamfundet og herunder de ændringer der er sket strukturelt, økonomisk, ledelses- og styringsmæssigt i danske og multinationale virksomheder. I tilknytning hertil opnås kompetence i at analysere de kommunikationsmæssige effekter på leder-medarbejderrelationen, som hele udviklingen har medført. De studerende skal udvikle evne til at identificere og analysere centrale ledelsesmæssige og kommunikative problemstillinger, som virksomheder og deres medarbejdere befinder sig i. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppe- og plenumdialoger og øvelser. Desuden kobles der field work til kurset efter fire gange med den hensigt at de studerende i grupper a 4 finder en virksomhed og identificerer en relevant ledelses-medarbejder problemstilling, som de efterfølgende skriver eksamensopgave i. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Vejledende foreløbig litteraturliste: George Cheney et al: Organizational Communication. Waveland 2004 Carsten Hornstrup et al.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag, 2005 Leif Pjetursson, Når ledelse er kommunikation, Lindhardt og Ringhof Business 2011 Desuden anvendes et kompendium med diverse tekster om ledelses- og medarbejderkommunikation i et klassisk og systemteoretisk/konstruktivistisk lys. |