2014/2015 BA-BFILO1396G Strategi (for studerende indskrevet i 2013 eller tidligere)
English Title | |
Strategy (for students enrolled in 2013 or earliere) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-01-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til at kunne:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Faget præsenterer de studerende for de væsentligste teoretiske retninger i strategiforskningen. Det omfatter emner som strategi og konkurrence; strategi, ressourcer og viden; strategi som praksis; strategi og innovation; samt de politiske aspekter af strategi. Hver forelæsning vil dække et væsentligt strategisk emne med udgangspunkt i et kapitel fra fagets grundbog. Som supplement til dette kapitel skal de studerende læse en uddybende artikel om strategi Ideen er at få præsenteret og diskuteret strategi som et teoretisk begreb og som et handlingsredskab -og at kunne se ligheder såvel som forskelle på de to tilgange til strategi. Vi kommer til at gå i dybden med de ontologiske antagelser i de mange forskellige tilgange til strategi. Vi kommer også til at diskutere hvorfor strategi på samme tid er et meget centralt og håndgribeligt værktøj for virksomheder og organisationer, en måde at tænke over samme virksomheder og organisationer og endeligt et begreb vi aldrig helt synes at få fat på. Et centralt element i undervisning er at vi som udgangspunkt ser strategifaget på dets egne præmisser. Vi står ikke på sidelinjen og iagttager det som fænomen men søger aktivt at forstå hvad strategi producerer -for virksomheder for offentlige organisationer, for teoretikerne som udvikler og genopfinder feltet og for os som aftagere og brugere af strategi. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
I faget inddrages gæsteforelæsere,
som bidrager med erfaringer inden for
strategi. Der er en stærk kobling fra teorien til praksis, som giver en vekselvirkning mellem refleksion og handling – gennem faget i både form og indhold. Faget er intensivt og kræver engagement og villighed til at inddrage egen praksis fra de studerende. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratu: Johnson, Whittington, Scholes, Angwin, Regnér: "Exploring Strategy - Tenth Edition", Pearson Education 2014 (ISBN 978 1 292 00255 2). (ca. 530 sider)
Knudsen, Christian: "Økonomisk metodologi Bind 2 - Virksomhedsteori & Industriøkonomi", Doktordisputats, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2. udgave 1997. (ca. 400 sider) |