2014/2015 BA-BKOMU1019U Strategi og samtidsdiagnostik
English Title | |
Strategy and Societal Diagnosis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 03-07-2014 |
Læringsmål |
Den studerende skal være i stand til at:
|
Prøve/delprøver |
Faget har fælles prøver med |
BA-BKOMO1005U |
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Målet med faget er at
give en forståelse af hvordan grundlæggende samfundsmæssige
processer spiller en central rolle i analysen af virksomheders og
organisationers sociale og politiske omverdensbetingelser - og
dermed deres strategiske handlemuligheder. I erhvervsøkonomien
bliver strategi ofte udlagt som et beregningsforhold;
organisationen skal kalkulere sig frem til den optimale måde at
forholde sig til sine omgivelser på; kunder, markeder, investorer,
det politiske system etc. Et sådant strategibegreb forudsætter, at
omgivelserne er stabile. Iagttager vi i stedet organisationens
omgivelser som fundamentalt ustabile - som afhængig af løbende
forhandling af mening og aldrig i ligevægt - ser vi hvordan der i
den kommunikerende organisation er strategi på spil på alle
niveauer, dvs. at lederen må forholde sig til det omgivende samfund
på langt mere dynamisk og mangefacetteret måde. I dette perspektiv
skal strategi ikke forstås som et problem der kan endeligt løses,
men i stedet som en kontinuerlig proces, hvor organisationen må
kommunikere under krydspres fra forskellige og ofte modstridende
kommunikationslogikker der i sig selv er i konstant forandring.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger og øvelser |
Foreløbig litteratur |
Strategi og samfundsdiagnostik:
|