2014/2015 BA-BKOMU1019U Strategi og samtidsdiagnostik
| English Title | |
| Strategy and Societal Diagnosis |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 03-07-2014 | |
| Læringsmål |
Den studerende skal være i stand til at:
|
| Prøve/delprøver |
| Faget har fælles prøver med |
| BA-BKOMO1005U |
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Målet med faget er at
give en forståelse af hvordan grundlæggende samfundsmæssige
processer spiller en central rolle i analysen af virksomheders og
organisationers sociale og politiske omverdensbetingelser - og
dermed deres strategiske handlemuligheder. I erhvervsøkonomien
bliver strategi ofte udlagt som et beregningsforhold;
organisationen skal kalkulere sig frem til den optimale måde at
forholde sig til sine omgivelser på; kunder, markeder, investorer,
det politiske system etc. Et sådant strategibegreb forudsætter, at
omgivelserne er stabile. Iagttager vi i stedet organisationens
omgivelser som fundamentalt ustabile - som afhængig af løbende
forhandling af mening og aldrig i ligevægt - ser vi hvordan der i
den kommunikerende organisation er strategi på spil på alle
niveauer, dvs. at lederen må forholde sig til det omgivende samfund
på langt mere dynamisk og mangefacetteret måde. I dette perspektiv
skal strategi ikke forstås som et problem der kan endeligt løses,
men i stedet som en kontinuerlig proces, hvor organisationen må
kommunikere under krydspres fra forskellige og ofte modstridende
kommunikationslogikker der i sig selv er i konstant forandring.
|
| Undervisningsformer |
| Forelæsninger og øvelser |
| Foreløbig litteratur |
|
Strategi og samfundsdiagnostik:
|