2014/2015 BA-BPSYV1165U Mentoring og coaching i en organisatorisk kontekst
| English Title | |
| Mentoring and coaching in an organizational context |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Max. antal deltagere | 50 |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Secretary Ane Lindgren Hassing - alh.ioa@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 20-05-2014 | |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Ved kursets afslutning skal deltagerne være i
stand til at
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
| Faget stiller ingen krav til forudsætninger, men faget bygger på kendskab til læringsteorier. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Markedet for udvikling gennem individuelle samtaler har udviklet
sig eksplosivt de sidste 10 år. Særligt fokus har der været på
coaching og mentoring, hvor coaching-markedet har udviklet en
mængde forskellige tilgange og metoder, og hvor mentoring
efterhånden er blevet et tilbud i de fleste større virksomheder
bl.a. til talentudvikling, lederudvikling, graduate
programmer og integration af nye medarbejdere.
I dette valgfag vil vi først og fremmest søge at definere de
centrale og grundlæggende begreber inden for coaching og mentoring
samt undersøge de forskellige teoretiske og praktiske tilgange, som
anvendes i organisatorisk kontekst. Vi vil fokusere på design og
implementering af mentoring/coaching-programmer - og vi vil anvende
en række cases fra forskellige brancher og med forskelligt formål
for at belyse udfordringer og dilemmaer i design og gennemførelse -
og se på faldgruber og barriere for programmernes succes.
Således vil vi skabe ny forståelse for den individuelle læringsproces, som foregår mellem mentor og mentee – mellem coach og coachee, og hvordan den individuelle læringsproces kan bidrage til at skabe organisatoriske læringsprocesser samt til opnåelse af organisatoriske og strategiske mål. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformen vil være en kombination af præsentationer, diskussioner og øvelse for at sikre en god læringsproces for de enkelte studerende og for hele klassen – således at de studerende får anledning til at arbejde praktisk med stoffet og til at reflektere selvstændigt over både teori og praksis. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i skema kan forekomme.
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Kirsten M. Poulsen & Christian Wittrock:
"Mentorprogrammer i virksomheder og organisationer", DJØF
Forlag
|
||||||||||||||||||||||||||||