2014/2015 BA-BPSYV2020U The drama of leadership
English Title | |
The drama of leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagansvarlig: Morten
Thanning Vendelø
Studieadministrator: Ane Lindgren Hassing (alh.ioa@cbs.dk) |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Undervisning og eksamen lægger vægt på følgende:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Man skal være interesseret i ledelsespsykologi i forhold til de konflikter, der er forbundet med, som leder, at træffe svære beslutninger. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Fremlæggelse af et ledelsesdilemma for hele holdet på ca. 10 min. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Hvad vil det sige at lede andres liv? At bestemme
om de skal ansættes, fyres, forfremmes, flyttes, degraderes? Eller
for den sag skyld at skulle være dommer i konflikter mellem
medarbejdere, eller træffe beslutninger omkring medarbejderes
sygdom, som har stor økonomisk betydning for den konkrete
medarbejder? Hvilke dilemmaer står man i? Ledelseslitteraturen er
her temmelig tavs. Ledelseslitteraturen står imellem på den
ene side opfattelsen af "ledelse" som en aktivitet enhver
med lidt øvelse kan vælge gøre, og på den anden side
"ledelse" som en aktivitet kun de få udvalgte er i stand
til at gøre. Denne forskel manifesterer sig som forskellen på fx
transactional leadership og transformational leadership. Den
manifesterer sig også som forskellen mellem overhovedet at tro på
leadership som tilknyttet personlige evner eller at tro på
leadership som kollektiv aktivitet (Fx distributed leadership). Den
eksisterende litteratur har imidlertid ikke megen interesse i
omkostningerne ved ledelse: Hverken for ledere eller medarbejdere
(followers). Det dramatiske element af ledelsen er taget ud.
Spørgsmålet om ansvar, skyld, risiko, fejl, fyringer, sygdom,
forførelse, mm., bliver ignoreret af ledelseslitteraturen. Lederes
menneskelighed eller hvad det vil sige i tabuspørgsmål er ikke
fremme.I stedet diskuteres disse spørgsmål i psykologi, antropologi
sociologi, psykiatri, filosofi, teologi. Nogle
gange diskuteres lederes psykopati, men spørgsmålet er, om
organisationer ikke blot mangler sprog for de tabuiserede
spørgsmål? En chef er vel ikke nødvendigvis psykopat, fordi han/hun
fyrer medarbejdere i en omstillingssituation? Det er vel at tage
ansvar, men hvorfor taler medarbejdere og stake holders om
"skyld", at lederen er "skyld" i de problemer,
der opstår, når noget går galt? Hvordan bærer man sig ad med
at træffe etisk forsvarlige beslutninger i forhold til de
vanskelige spørgsmål? Hvad er den menneskelige side af ledelsen, og
hvilken subjektopfattelse gør litteraturen brug af i forhold til
ledelse?
Dette valgfag tager de tabuiserede spørgsmål ind i forhold til ledelseslitteraturen og spørger, hvad det gør ved lederen som person at skulle forholde sig til disse grundlæggende spørgsmål. Faget hjælper de studerende som kommende ledere og rådgivere til beslutningstagere indsigt i de vanskelige sider af ledelse på en nuanceret måde, ud fra psykologi og filosofi. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og dialog. Der vil gøres brug af konsulenter og eksterne undervisere | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Ændring i skema kan forekomme.
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Andersen, K. (2006): Kierkegaard og
ledelse, Frydenlund
Haviv, J. (2007): Medarbejder eller modarbejder: Religion i moderne arbejdsliv, Klim, herunder følgende artikler: - Bovbjerg, K. M.: De menneskelige potentialer i en ’stresstid’ - Eriksen, C.: Det guddommelige selv på arbejde - Haviv, J.: Medarbejder eller modarbejder - Kirkeby, O. F.: Religiøsitet og begrebet 'arbejdstid' - Rendtorff, J. D.: Religionens økonomiske fornuft - Salamon, K. L.: Nyliberal kosmologi? åndelighed og værdibasering som arbejdspladsens teologi - Stadil,C., i samtale med Joel Haviv: Ledelse, ansvar og religion. Kenneth Burke. 1970. The Rhetoric of Religion: Studies in Logology. University of California Press. Keith Grint. 2010. The sacred in leadership: Separation, Sacrifice and Silence. in Organization Studies. Sanne Udsen: 2006. Psykopater i jakkesæt: Når chefen er psykopat. Lindhardt & Ringhof. Camilla Sløk: Blod, sved og tårer. Om ansvar og skyld i ledelse (udkommer 2014). |
Sidst opdateret den
10-04-2014