2014/2015
BA-HAF_OKUD13 Økonomisk teori og økonomisk
udvikling
English Title |
Economic Theory and Economic
Development |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Joachim Lund - Department of Business and Politics
(DBP)
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science
- Ledelse/Management
- Political Science/Political Science
|
Sidst opdateret den
15-08-2014
|
Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til at kunne:
- dokumentere viden om centrale problemstillinger i den
økonomiske teoris historie såvel som centrale elementer i Vestens
økonomiske historie siden ca. 1700
- sammenholde forskellige teorier eller skolers syn på centrale
begreber og sammenhænge
- gengive historiske og teoretiske problemstillinger, der har
ført til ændrede økonomiske paradigmer
- forholde sig kritisk til anvendelsen af fortidige
teoridannelser i nutidige diskussioner.
|
Prøve/delprøver |
Økonomisk
teori og økonomisk udvikling:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets formål er at give den studerende indsigt i økonomisk
teoris udvikling i moderne tid. Kurset koncentrerer sig om
samspillet mellem Vestens økonomiske udvikling de sidste ca. tre
hundrede år og dens betydning for fremkomsten af nye økonomiske
teoridannelser eller skoler (paradigmer). Der lægges således vægt
på såvel teoretisk indhold som den historiske baggrund, ligesom de
humanistiske bevæggrunde delvist fremhæves.
Kurset dækker de væsentligste aspekter af de sidste tre hundrede
års økonomiske teorihistorie og økonomiske udvikling. Vi kommer til
at beskæftige os med nationalstaternes opkomst og merkantilismens
velstandsbegreb / landbrugssamfundets vækstproblemer og det
fysiokratiske svar / industrialiseringen og Adam Smiths
fremskridtsoptimisme / 1800-tallets ’sociale spørgsmål’ og dets
svar fra Malthus’ og Ricardos dystopier, Marx’ frigørelsesteori og
Mills socialliberalisme / den moderne virksomhed og mikroøkonomiens
fremkomst i form af marginalismen og den neoklassiske skole /
1930’rnes store krise og Keynes’ reguleringsteori /
efterkrigstidens højkonjunktur, stagnationskrisen og Friedmans
monetarisme / de seneste 20 års højkonjunktur og finanskrise og
keynesianismens evt. genkomst.
|
Undervisningsformer |
Kurset opbygges som en vekselvirkning mellem
forelæsninger (fælles for alle hold) og øvelser i form af
gruppearbejde og studenterpræsentationer af centrale tekster. Vi
kommer til at diskutere problematiske sider ved de enkelte teorier
såvel som deres evt. nutidige relevans. Hvilke teorier kan anvendes
direkte i forståelsen af nutidens krise og
krisebekæmpelse? |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger |
24 timer |
Forberedelser til forelæsninger |
48 timer |
Øvelser |
24 timer |
Forberedelser til øvelser |
48 timer |
Forberedelse af gruppefremlæggelser |
20 timer |
Organisatoriske opgaver/diverse |
13 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Roger E. Backhouse: The Penguin History of Economics
(Penguin, 2002)
Kompendium til Økonomisk teori og økonomisk
udvikling (primært til øvelsestimerne)
|
Sidst opdateret den
15-08-2014