For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- At kunne forklare forskellen på kvantitative og kvalitative
tilgange
- At diskutere kvalitative metoder i forhold til
kvalitetskriterier
- At diskutere kvalitative metoder i forhold til valg af
videnskabsteoretisk perspektiv
- At beskrive forskellen på et interview, observationsstudium
eller dokumentstudium og reflektere over, hvordan de tre metoder
genererer forskellige data
- At kunne anvende en af de tre kvalitative metoder i
business-studier (interview, observationsstudier og
dokumentanalyse) og diskutere den valgte metode i forhold til
videnskabsteoretisk perspektiv, alternative metoder, valg af
undersøgelsesdesign og kvalitetskriterier
- At kunne forstå, forklare og anvende væsentlige
videnskabsteoretiske og metodiske begreber fra
pensum
|
Synopsis:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Efter aftale med underviser fastsættes dato for,
hvornår de studerende kan aflevere udkast til synopsis (max 2
sider), som videreudvikles til egentlig synopsis, der indleveres
til eksamen. De studerende får fælles tilbagemelding på deres
'mini-synopsis' i undervisningen.
Udover at synopsen skal tage udgangspunkt i en konkret metodisk
øvelse, skal den inddrage relevante metodiske og
videnskabsteoretiske temaer, der diskuteres i pensum. Ved
aflevering af synopsis vedlægges interviewguide (samt cd/usb med
interview), observationsnotater (samt oversigt over,
hvordan/hvor/hvornår observationerne er gennemført) eller
begrundede valg af bestemt dokumentmateriale (samt kopi af
dokumentmateriale med begyndende kodning af materialet).
Ved eksamination foretages en helhedsbedømmelse af synopsis og den
mundtlige præstation.
Den studerende skal indlede med et 3-5 minutters oplæg, der tager
afsæt i den skrevne synopsis metodiske problemstilinger. Herefter
vil den studerende blive eksamineret med afsæt i den konkrete
synosis' problemstilling og fagets samlede pensum. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Synopsis à max 5 sider, der tager udgangspunkt i
en konkret øvelse, som de studerende har gennemført i løbet af
undervisningsforløbet.
Synopsen skrives i grupper af 3-5 studerende, der har valgt samme
metode og videnskabsteoretisk perspektiv. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Stort set alle analyser af organisationer og deres praksisser
benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med
nøglepersoner og studier af organisationens centrale dokumenter,
hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx strategisk adfærd,
indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske
forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af
kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og
kvalitative observationsundersøgelser. Da flere og flere grundbøger
i kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx
Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i organisations-
og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens
Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil
nærværende fags litteratur både være litteratur, som eksplicit
forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som
de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitative
metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og
videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman
m.fl.).
Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde
systematisk og videnskabsteoretisk forankret med kvalitative
metoder som observationsstudier, interview og dokumentanalyse. Den
studerende skal sættes i stand til at foretage et informeret valg,
når problemstilling og videnskabsteoretisk perspektiv skal omsættes
metodisk. Den studerende vil blive præsenteret for tre primære
videnskabsteoretiske perspektiver: realisme, fænomenologi og
konstruktivisme. Disse vil fungere strukturerende for
undervisningen, og hver metode behandles i lyset af de tre
perspektiver. Fagets styrke består i dets nære kobling til
praksis, dvs. almindelige metodiske og videnskabsteoretiske
udfordringer i gennemførelsen af undersøgelser/opgaver på bachelor-
og kandidatniveau for business school-studerende. Kendskab til
metode og videnskabsteori er en forudsætning for at kunne skrive
”den gode opgave”, hvorfor kurset er af særlig interesse for dem,
der står overfor at skulle skive bachelor opgave.
|
Undervisningen foregår som en
vekselvirkning mellem kortere forelæsninger, plenumdiskussioner,
gruppearbejde og diverse øvelser. I formidlingen af de
videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige kvalitative
metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de
studerende får muligheder for at afprøve metoderne i kortere
case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at
gå mere i dybden med ét videnskabsteoretisk perspektiv og én eller
flere af metoderne, idet de til brug for deres synopsis-skrivning
skal lave en mindre empiri-indsamling.
Undervisningsgangene er struktureret på den måde, at de første
kursusgange omhandler videnskabsteori, kvalitetskriterier og
problemorientering (undervisningsgang 1, 2). Hernæst introduceres
de kvalitative metoder interview, fokusgruppeinterview, observation
og dokumentanalyse (undervisningsgangene 3 - 8). Den sidste
undervisningsgang samles der op og den kommende eksamen diskuteres
(undervisningsgangene 9). Undervejs afsættes der desuden tid til
diskussion og vejledning af gruppernes valg af case, mini-synopser,
metode-øvelse mm. |
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i
kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag af Lise
Justesen og Nanna Mik-Meyer (2010). Derudover vil de blive
præsenteret for centrale tekster om den praktiske gennemførelse og
videnskabsteoretiske baggrund for brug af interview, observations-
og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og engelsk.
Pensum til 1. undervisningsgang om valg af
videnskabsteoretisk perspektiv (uge 36)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Videnskabsteori,
perspektiver og kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels
Forlag
- Pedersen, K. (2003) ”Videnskabsteori i projektarbejde og
rapport” i Bitsch Olsen og Pedersen (red.) Problemorienteret
projektarbejde. (S. 139-169). Roskilde: Roskilde
Universitetsforlag.
Pensum til 2. undervisningsgang om kvalitetskriterier og
problemorientering (uge 37)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitetskriterier og
kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i organisations- og
ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag
- Eriksson, P. og Kovalainen A. (2008) ”Research design and
Process” og “Focus and Frame” (s. 25-50) i Qualitative Methods
in Business Research. London: Sage.
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1990). Judging the quality
of case study reports. International Journal of Qualitative
Studies in Education, 3(1), 53-59.
Pensum til 3. undervisningsgang forberedelse og udførelse af
interview (uge 38)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Interview” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
- Holstein, J. A. og Gubrium, J. F. (2004) ”The active interview”
i Silverman (red.) Qualitative Research. Theory, Method and
Practice. (S. 140-162). London: Sage.
- Kvale, S. (2001) “Interviewet som samtale” i Kvale
Interview. (s. 31-48). København: Hans Reitzels
Forlag.
Pensum til 4. undervisningsgang om bearbejdning af
interviews (uge 39)
Pensum til 5. undervisningsgang om fokusgruppeinterview (uge
40)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Fokusgrupper” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
- Demant, J. (2006) ”Fokusgruppen – Spørgsmål til fænomener i
nuet” i Bjerg og Villadsen (red.) Sociologiske metoder. Fra
teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder. (S.
131- 150). København: Forlaget Samfundslitteratur.
Pensum til 6. undervisningsgang om dokumentanalyse
(41)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Dokumenter” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
- Atkinson, P. and Coffey, A. (2004) “Analyzing documentary
realities” i Silverman (red.) Qualitative Research.Theory,
Method and Practice. (S. 56-75). London: Sage.
- Dahler-Larsen, P. (2008) ”Dokumenter som objektiveret social
virkelighed” (s. 235-254) i Järvinen og Mik-Meyer (red.)
Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv.
København: Hans Reitzels Forlag.
Pensum til 7. undervisningsgang om observation samt
introduktion til øvelse (uge 42)
Pensum til 8. undervisningsgang om case-studier (uge
43)
- Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier” i Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels
Forlag.
- Flyvbjerg B. (2006) ”Five Misunderstandings about Case-Study
Research”, Qualitative Inquiry, Vol. 12, No. 2, 219-245.
- Siggelkow, N. (2007). Persuasion with case
studies. Academy of Management
Journal, 50(1), 20-24.
9. undervisningsgang om eksamensforberedelser (uge 46)
(Intet pensum)
|