2015/2016
BA-BPSYO1523U Organisationsteori
English Title |
Organization Theory |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Anne Roelsgaard Obling - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
15-01-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Identifikation og forståelse af fagets teorier, grundbegreber
og forklaringsmodeller, samt diskussion af deres styrker og
svagheder.
- Anvendelse af fagets teorier, grundbegreber og
forklaringsmodeller på konkrete case-eksempler til at adressere og
analysere organisatoriske kerneopgaver, funktioner og
aktiviteter.
- Refleksion over organisationsteoriens formål, rækkevidde og
status - herunder reflektion over, hvad teori er og hvordan teori
kan bruges til at forstå, hvordan organisationer
fungerer
|
Prøve/delprøver |
Organisationsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
I faget introduceres til centrale begreber inden for
organisationsteorien som organisation, administration, management
og ledelse. Faget præsenterer organisationen som en
enhed, hvori der foregår en løbende, dynamisk aktivitet og hvor
aspekter som samarbejde, struktur, effektivitet, koordinering og
behov for ledelse ofte spiller en central rolle.
Gennem læsning af klassiske tekster inden for disciplinen giver
faget de studerende en grundlæggende organisationsteoretisk viden
samt forståelse af den idehistoriske udvikling af disciplinen. .
Samtidig læses også mere moderne tekster, der typisk udgår fra
diskussioner rejst i de klassiske tekster.
Hensigten med den historiske forandring af organisationsteorien via
læsning af klassiske tekster koblet med nyere teorier om
organisation er, at give de studerende et indblik i et akademisk
felt, som er genstand for løbende diskussioner og debatter.
Herigennem skal de studerende blive i stand til at reflektere over
organisationsteoriens formål, rækkevidde og status – herunder også
en mere generel refleksion over, hvad teori er og hvordan teori kan
bruges til at forstå, hvordan organisationer
fungerer.
|
Undervisningsformer |
Undervisning foregår som en blanding
af storholdsforelæsninger, mindre undervisningslektioner og
workshop aktivitet. |
Arbejdsbelastning |
Fremmøde til alm. undervisning |
36 timer |
Pensumlæsning, ca 800 sider tekster + cases |
164 timer |
Anden forberedelse til undervisningen |
36 timer |
Forberedelse til og deltagelse i eksamen |
39 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Tilpasses og offentliggøres i efteråret
14.
|
Sidst opdateret den
15-01-2016