2015/2016 KAN-CCMVV1125U Annulleret - Videndeling – perspektiver, problemer og praksis
English Title | |
Annulleret - Knowledge sharing - perspectives, problems and practices |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 26-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved den individuelle skriftlige
eksamen skal den studerende med udgangspunkt i pensumteorierne:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Faget bygger videre på organisationsteoretiske perspektiver fra de forskellige cand. merc. linjer. Der forventes således grundlæggende kendskab til organisations- og ledelsesteori. | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Når viden er en vigtig organisatorisk ressource, må
organisationen ikke alene sikre skabelse og fastholdelse af viden,
men også udnyttelse af viden. Videndeling handler om at blive bedre
til at udnytte den viden, der allerede eksisterer. Selvom det måske
lyder nok så enkelt og rigtigt, så har de fleste organisationer
store problemer med videndeling. Formålet med faget er at give en
grundlæggende forståelse for, hvilke problemer videndeling rummer,
hvorledes disse problemer kan reduceres, og hvordan videndeling kan
praktiseres.
Det problematiske ved videndeling er bl.a., at individer ikke
altid ønsker at dele viden, og at individer ikke altid har mulighed
for at dele viden. Mange ved måske heller ikke, at den viden, de
besidder, er nødvendig at dele med andre. Derudover kan det, der
deles – altså viden - ofte antage forskellige former, som kan gøre
det mere eller mindre umuligt at dele. Eksempelvis tales der om den
tavse viden, som åbenbart er afgørende for organisationers
overlevelsesevne, men som til gengæld er noget mere problematisk at
dele end den mere synlige og nedskrevne form for viden. Problemerne
ved videndeling kan tematiseres i forhold til individer, strukturer
og viden, og sammen med en introduktion til begrebet videndeling og
en analyse og diskussion af hvordan videndeling kan praktiseres,
udgør de fagets centrale temaer.
Faget består således af fem dele:
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Den studerende udvikler evnen til teoretisk at reflektere over og forstå et felt, og efterfølgende også anvende denne forståelse til at udvikle anvisninger for hvordan der i praksis kan arbejdes med feltet. |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som 11 undervisningsgange á 3 lektioner. Der er forelæsninger, oplæg fra praktikere og besøg i organisationer. Der forventes aktiv studenterdeltagelse i undervisningen. | |||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur:
Grundbog Christensen, Peter Holdt (2010). Mere videndeling. København: Hans Reitzels Forlag.
Derudover følgende (foreløbige) artikler der elektronisk kan hentes via CBS Bibliotek:
|