2016/2017 BA-BIMKV1605U Online Kommunikation
English Title | |
Online Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-02-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Vi lever i en tid, hvor kommunikation på online medier og digitale platforme er en selvfølge for private og offentlige virksomheder og organisationer, og hvor stakeholdere af enhver slags forventer, at online kommunikation er en del af den daglige kommunikation på tværs af interesser, strategier og mål. Vi har gennem de sidste to årtier gennemgået et paradigmeskift, hvor netværksrelationer, tværmedialitet og dialogisk kommunikation er i højsædet, når vi taler om vellykket kommunikation.
Faget Online Kommunikation giver de studerende et indblik i begrebet online kommunikation, herunder hvordan denne kommunikationsforståelse adskiller sig fra den traditionelle, og hvordan man som virksomhed og organisation kan blive bedre til at kommunikere online til ens målgruppe/stakeholdere/interessenter.
På kurset gennemgås redskaber, modeller og metoder til at få en bedre, men også kritisk forståelse af online kommunikation. Desuden arbejdes der med at kunne planlægge og producere online kommunikation på et kommunikativt plan (på kurset beskæftiges der ikke med programmer og teknikker – kun de kommunikative aspekter). I løbet af kurset berøres emner som netværkssamfund, sociale medier, storytelling på nettet, online retorik, sprog og visualitet på nettet, webanalyse samt brugertest. Desuden introduceres de studerende for metoder til at udvikel en digital strategi for blandt andet at give dem mulighed for at omsætte begreberne fra online kommunikation til praksis.
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdundervisning. Forelæsningerne er tematiseret og har som udgangspunkt til formål at præsentere de studerende for centrale begreber, praktiske eksempler samt relevant teori inden for online kommunikation. Holdundervisningen er i høj grad baseret på de studerendes aktive deltagelse og har især fokus på diskussioner i klassen, bl.a. baseret på oplæg fra studerende. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdøvelserne være bygget op om cases samt empiri, som de studerende selv skal indhente og undersøge. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk litteratur: Rose, Gitte B. og Christiansen, Hans-Christian (red.) (2015): Online Kommunikation. En introduktion. Hans Reitzels Forlag, København. 1. udgave, 1. Oplag. ISBN: 978-87-412-6143-0
Artikler: boyd, d & N.B. Ellison (2007): Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication 13(1)
Gade,Morten: Manual til digital strategi, artikel publiceret på Kforum, 27.1.2015, http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/manual-til-digital-strategi-1
Haenlein, M. & Kaplan, A.M (2010): User of the world, unite! The challenges and opportunities of SocialMedia. Business Horizons, 53
Helles, Rasmus: Digital Medier (2010). Artikel fra Den digitale revolution – fortællinger fra datalogiens verden (142-153), udgivet af Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU) i anledning af instituttets 40 års jubilæum med bidrag fra forskere tilknyttet instituttet.
Jensen, J.L. (2009): Fra onlinefællesskaber til onlinenetværk. Facebook som augmentering af den sociale virkelighed. Mediekultur, vol. 46.
Mangold, Glynn W. & Faulds, David J. Faulds (2009): Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons 52, 357—365
Lederne (2014): Sociale medier. Undersøgelse om leders og virksomheders brug af sociale medier.
Rheingold, H (1998): The Virtual Community. Selvudgivet elektronisk udgave. www.rheingold.com/vc/book/intro.html
Sandvik, Kjetil: At tale med flere medier. Tv-fiktiom som tværmedialt oplevelsesdesign. http://nordicom.statsbiblioteket.dk/ncom/files/209609/sandvik_-_tv-fiktion_som_tv_rmedial_oplevelsesdesign.pdf
Thorlacius, Lisbeth: Visual Communication in Web Design – Analyzing Visual Communication in Web Design (2010) (455-477), Chapter in International Handbook of Internet Research. Springer.
|