2016/2017 KAN-CSHRO1055U HRM: Strategi og Samfund
English Title | |
HRM: Strategy and Society |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Birte Pedersen, bp.ioa@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-08-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at
være i stand til
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå HRM i en samfundsmæssig kontekst. Faget giver den studerende et indblik i samspillet mellem virksomhedens strategi, samfundstendensers og den daglige selvledelse blandt medarbejdere. Særlig ser faget nærmere på hvad dette samspil betyder for HRM teoretisk og i praksis. Udgangspunktet for kurset er et nysgerrigt og bestyrkende blik på HRM som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst. Fra at HRM op gennem 90’erne og 00’erne øgede sin professionalisme gennem fagligt ejerskab af temaer og processer for rekruttering, performancestyring, belønning, ledelsesudvikling og talent, er HRM i de senere år i stigende grad udfordret af kravet om at kunne levere resultater og skabe værdi for virksomhedens forretning, både i en bred (interessentskaber) og en specifik (bundlinjer) forstand. HR-arbejdet forventes at kunne række langt ud over HRM’s egne faglige grænser, legitimitets- og ansvarsområder. Det er ikke nok at HR chefen eller HR partneren har tilkæmpet sig en plads omkring de øverste ledelsesborde. De må også kunne bringe den rette forretningsmodel, ledelse og analyse i spil for at drive forretningen fremad. Virksomheder må i stigende grad se sig gennemlyst af problemstillinger og potentielle forretningsprojekter langt udenfor dens umiddelbare kontrol. Centrum for fagets er forholdet mellem den daglige udfordring medarbejdere og ledere oplever når de skal lede sig selv på værdiskabende måder og de strategiske udfordringer virksomheder i dag står overfor som del af en oplevelsesøkonomi. Centrale begreber i faget er: Strategi, kapabilitet, værdi, forretningsmodel, selvledelse, grænseløshed, stress-håndtering, kerneopgave, RBV (ressource-based view). |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger,
diskussioner af cases i plenum og de studerendes aktive involvering
og planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger
undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem
handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for
læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab
bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med
tanker, præsentationsmodeller, indhold og formidlingsformer.
Undervisningen søger med en involvering af virksomhedspraksis at
give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet
mellem teori og praksis ligesom det stiller krav om den studerendes
mere modne teoretiske færdigheder
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i eksamen |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdstilsynet håndbog om psykisk arbejdsmiljø: http://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-psykisk-arbejdsmiljo/handbog-om-psykisk-arbejdsmiljo.aspx
Buch, A, Andersen, V & Sørensen O.H (2009) Videnarbejde og stress – mellem begejstring og belastning. Jurist – og Økonomiforbundets Forlag. 23-48
Boxall P. & Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management, New York: Palgrave Macmillan. 97-124
Drucker, P (1999 ) Knowledge Worker Productivity: The Biggest Challenge California Management Review XLI:2: 79-94
Foss, N.J. (1996): Research in Strategy, Economics and Michael Porter, Journal of Management Studies 33(1) 1-29
Gallup (2010) Gallup Employee Engagement Overview
Gilmore, J & Pine, J (1998): Welcome to the experience economy. Harvard Business Review 97-10
Jackson, S.E., Schuler, R.S. & Jiang, K. (2013): An Aspirational Framework for Strategic Human Resource Management The Academy of Management Annals. 1-89
Kinni. T (2014): The Thought Leader: Interview with Rita Gunther McGrath ‘Strategy + Business’ February 17, 2014 / Spring 2014 / Issue 74.
Kristensen, A.R. (2011): Det Grænseløse Arbejdsliv. Gyldendal Business. København, 23-52
Kristensen, A.R. og Pedersen, M (2012) Strategisk selvledelse – ledelse mellem frihed og forretning. Gyldendal Business
Kristensen, A. R. og Pedersen, M. (2013b)’ Du skal kende dig selv! Nej, du skal kende din forretning?’ i Andersen, M.F. og Brinkmann S. (red) Nye perspektiver på stress. Aarhus. Forlaget Klim
McKinsey & Co. (2010): Building Organizational Capabilities – Survey Results (5 pages)
McGrath, R. (2013): Continuous Reconstruction in the Transient Advantage Economy Strategy and Leadership Vol 41 (5) 17-22
Porter, M (1997): Competitive Strategy Measuring Business Excellence Vol 1(2) 12-17
Prahalad, R & Rawaswary, V. (2004): Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing Vol 18(3) 5-14
Ulrich, D. and Smallwood, C. (2004) Capitalizing on Capabilities. Harvard Business Review. June.
Ulrich, D and Brockbank, W (2005): HR focus on Customers. HR Magazine 62-66
Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. and M. Nyman (2012) HR Transformation: Building Human Resources from the Outside In. McGraw-Hill. Kapitel 2 plus 3
Ulrich, D, Younger, J. Brockbank, W., Ulrich, M. (2012) Next Generation HR - HR Competencies from the Outside-In. HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources. McGraw Hill Professional. 1-9 |