2016/2017 MA-MMPAO2003U Styring og dilemmaer
English Title | |
Management and Dilemmas |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-08-2016 |
Læringsmål | |||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: To parametre er vigtige: Dels at de
studerende kan reflektere kritisk over de antagelser, som ligger
bag de forskellige tilgange og teknologier. Dels at de studerende
kan reflektere over de praktiske implikationer heraf – bl.a. i
forbindelse med deres egen praksis.
Faget skal danne et fundament af teoriforståelse samt analytiske og refleksive kompetencer, der kan bygges videre på i de efterfølgende semestre, hvor der kommer mere fokus på designmæssige og performative kompetencer.
|
|||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||
Faget har fælles prøver med | |||||||||
MA-MMPAO2001U | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Formålet med faget er at sætte de studerende i stand til at forstå og handle i de ledelsesrum, som danner sig i dialogen mellem de forskellige styringsniveauer i den offentlige sektor. Disse ledelsesrum er ofte kendetegnet af modstridende krav, normer og udtryksformer, og den offentlige leder kan let se sig fanget i bestemte krydspres og dilemmaer. Undervisningens formål er, at de studerende bliver i stand til at bruge forskellige velunderbyggede tilgange til at analysere og reflektere over de ledelsesrum, som dannes gennem styringsdialogen, og herudfra kunne udvikle begrundede strategier, der kvalificerer deres praksis.
Det sker ud fra tre grundperspektiver:
De studerende skal kunne veksle mellem disse grundperspektiver, når de skal forstå konkrete styringsmæssige udfordringer og handlemuligheder. |
|||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Holdundervisning/Forelæsning/Gruppearbejde | |||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||
|