Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Den studerende skal kunne identificere forskellige perspektiver
på projekter og projektledelse, og implikationerne af disse for
vores forståelse (fortolkning og analyse) af projekter og hvorledes
hvert perspektiv er koblet til forskellige typer af
ledelsesværktøjer (ledelsesteknologier)
- Vise hvad forskellige perspektiver på projektledelse betyder
for problemidentifikation og analyse samt løsningsforslag
(ledelse)
- Den studerende skal kunne vise hvorledes forskellige teoretiske
perspektiver på projektledelse forholder sig indbyrdes på
forskellige dimensioner.
- Den studerende skal kunne relaterede de teoretiske perspektiver
til praksis og kunne redegøre for de typer af overvejelser som
perspektiverne måtte give anledning til hos en
projektleder/projektansvarlig person
- Forholde sig kritisk til de identificerede og/eller anvendte
perspektiver, for at kunne forholde sig til behovet for andre/nye
vinkler på projektledelse.
- Kunne forholde sig til hvorledes andre fag og emner på studiet
forholder sig til projektledelse eller kan bidrage med indsigter på
projektledelse.
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Alle studerende skal undervejs i undervisningen på et aftalt
tidspunkt være aktive i en mundtlig fremlæggelse for resten af
holdet, i et emne/opgave der aftales med underviseren.
Fremlæggelsen kan også bestå i en analyse eller kritik af et andet
indlæg eller emne. Det kan eventuelt foregå i mindre grupper efter
aftale.
|
Prøve/delprøver |
Projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Besvarelsen er max antal sider men med eventuelle
bilag og litteratur derudover. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der udleveres en opgave elektronisk og baseret på en kort case
besvares et antal spørgsmål. Besvarelsen tager udgangspunkt i
fagets litteratur, men må gerne inddrage elementer fra andre fag på
studiet. Hvis det skønnes relevant eller det specifikt nævnes i
opgaveteksten, kan supplerende materiale inddrages (uden for faget
og uden for studiet). Fx. i form af supplerende litteratur. Opgaven
indleveres på DE.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Fagets overordnede faglige og læringsmæssige mål er at sætte den
studerende i stand til at problematisere og lede et projekt i en
organisatorisk kontekst.
Organiseringen og ledelse af et projekt får stigende betydning
for mange organisationer, hvad enten det er privat eller offentligt
regi. Udvikling implementering og projekter går hånd i hånd og
kompetent projektledelse vil således have stor betydning for mange
typer af opgaver og områder i virksomhederne.
Faget er bygget op omkring en flere teoretiske perspektiver på
projektledelse med den formelle og uformelle organisation som
udgangspunkt. Perspektiverne dækker forskellige organisatoriske
paradigmer som f.eks.: det administrative (strukturelle); det
politiske; det ressourcebaserede; et vidensbaseret; et løst koblet
og et netværk proces perspektiv. Ud fra disse perspektiver udvikles
deltagernes forståelse for hvilke former for ledelse og
ledelsesteknologier der er til rådighed indenfor hvert
perspektiv.
|
Undervisningsformer |
En blanding af forelæsninger, oplæg
til diskussione og de studerendes præsentation af udvalgte
tekster/emner samt eventuelt inviterede praktikere, der fortæller
om deres egne cases. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
118 timer |
Undervisning |
40 timer |
Eksamen |
48 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Indikativ litteratur - kun vejledende.
- Cooper, R. G. (1994). Third-Generation New Product Processes.
Journal of Product Innovation Management 11(1): 3-14.
- Bentzen, M. E., Christiansen, J. K., & Varnes, M. C. J.
(2011). What attracts decision makers’ attention? Managerial
allocation of time at product development portfolio meetings.
Management Decision, 49(3), 330-349.
- Project Management Institute (2008). A guide to the project
management body of knowledge (PMBOK guide) fourth edition. Newtown
Square, Pa.: Project Management Institute, Inc
- Cunha, M. P and Gomes, J.F.S. (2003). Order and Disorder in
Product Innovation Models, Creativity and innovation
Management 12(3): 174-187.
- From Models to Practice: Decision-Making At Portfolio Meetings.
(John K. Christiansen & Claus Varnes). International
Journal of Quality and Reliability Management, Vol. 25 No. 1,
pp. 87-101, 2008.
- Making Decisions on Innovation: Meetings or Networks? (John K.
Christiansen & Claus Varnes) Journal of Creativity and
Innovation Management, 16:3 (2007) 282-298
- Actors and Structure: What Makes Implementation Happen?
Scandinavian Journal of Management, Vol. 22 (2006) 213-237
(John K. Christiansen & Finn Borum). (Published in special
issue of the journal with four "classical articles" from
the past 15 years).
- Competence strategies in organizing product development,
Creativity and Innovation Management Vol. 14, Number 4,
2005, page 384- 392, 2005. John K. Christiansen & Allan Hansen,
Claus Varnes and Juliana Husuan Mikkola.
- Malach-Pines, A., Dvir, D., & Sadeh, A. (2009). Project
manager-project (PM-P) fit and project success. International
Journal of Operations and Production Management, 29(3),
268-291.
- The Role of Reputation Building in R&D Project Cooperation,
Corporate Reputation Review Vol. 5, no. 4, Winter 2003,
pp. 304-329. (John K. Christiansen & Morten
Vendelø).
|