Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal kunne:
- demonstrere indsigt i og kunne anvende de teorier, der er
blevet arbejdet med i kursusforløbet (fx talehandlinger, face og
høflighed, deixis og kohærens, argumentation, retorik)
- formulere sig flydende, klart og tydeligt på engelsk uden
væsentlige kommunikationshæmmende fejl og med en passende
talehastighed, stemmeføring og stemmestyrke
- formulere sig hensigtsmæssigt i forhold til målgruppe,
situation, formål og genre på basis af en teoretisk baseret analyse
af den givne situation.
- For så vidt angår præsentationen skal den studerende desuden
kunne: fremføre overbevisende argumentation, formulere sig på
nærværende og fængende vis og levere en velstruktureret
præsentation
|
Prøve/delprøver |
Oral
communication:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 1 side |
|
Emner til det skriftlige oplæg udleveres.
Varighed til udarbejdelse af skriftligt oplæg: 48 timer |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Mundtlig prøve på basis af et skriftligt oplæg der indeholder en
situationsbeskrivelse og en kort redegørelse for relevante
strategiske overvejelser. Eksamenssproget er engelsk
Den mundtlige prøve: Den studerende holder en præsentation
ud fra det skriftlige oplæg og indgår derefter i dialog med
eksaminator om teoretiske spørgsmål.
Prøvesprog: Engelsk
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Det overordnede mål med kurset er at give de studerende en
teoretisk og praktisk indføring i udvælgelsen og brugen af
relevante sproglige redskaber, der kan forbedre deres mundtlige
kommunikationskompetence på engelsk.
Et yderligere mål med kurset er at højne de studerendes bevidsthed
om, hvordan man effektivt og professionelt kommunikerer med
forskellige målgrupper på engelsk.
Derudover bliver den studerende i stand til at identificere de mest
brugte genrer i den mundtlige kommunikation i erhvervsvirksomheder
og andre organisationer.
Endelig tilegner den studerende sig et meta-sprog som vil sætte
hende/ham i stand til at diskutere og analysere mundtlige tekster
og hvordan de virker overfor forskellige målgrupper.
Den teoretiske del af kurset udgøres af fagområderne lingvistik
(med hovedfokus på pragmatik), kommunikation, retorik og kultur.
Gennem teori og praktiske øvelser skal den studerende kunne sikre
professionel kommunikation på engelsk ved at identificere og
analysere relevante sproglige, retoriske, kommunikative og
kulturelle problemstillinger i en kommunikationssituation og
tilpasse kommunikationsstrategier og sproglige valg herefter. Den
studerende skal dermed kunne rådgive virksomheden og dens
medarbejdere i sproglige, kulturelle og kommunikative spørgsmål, og
gør dem i stand til at præsentere på en måde, der er tilpasset
formålet og målgruppen.
Undervisningssproget er engelsk og
dansk
|
Undervisningsformer |
Undervisningsmetoderne varierer afhængigt af
indholdet i den enkelte undervisningsgang. Eksempler kan være:
forelæsninger, Q&A sessions, diskussioner,
studenterfremlæggelser. |
Feedback i undervisningen |
I kurset gives der feedback på samtlige
skriftlige opgaver og mundtlige præsentationer. I forbindelse med
de mundtlige præsentationer gives der først feedback af klassen, og
derefter af underviseren. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
31 timer |
Forberedelse |
81 timer |
Selvstændig tilegnelse af fagligt stof |
14 timer |
Afleveringsopgaver |
20 timer |
Eksamen incl. eksamensforberedelse |
60 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Vejledende litteratur:
Mondahl, Svendsen & Rasmussen (2010): Professional oral
communication in English (Copenhagen: Copenhagen Business School
Press).
Christensen & Gabrielsen (2010): The Power of Speech
Derudover vil aktuelle og relevante artikler, som indgår i pensum,
blive gjort tilgængelige via studiets
e-læringsfaciliteter.
|