| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- kunne forklare og gengive de i pensum gennemgåede teorier og
metoder og anvende dem på praktiske problemstillinger
- Kunne foretage korrekte beregninger i en given finansiel
problemstilling af relevans for privatpersoner, baseret på danske
skatteregler, og redegøre for konsekvenser af ændringer i
skatteregler
- Kunne yde rådgivning om personlig økonomi, med inddragelse af
teori om behavioural finance
- Kunne analysere finansielle produkter rettet mod
privatpersoner
|
| Forudsætninger for at deltage i kurset |
Faget er progressivt i forhold til de
obligatoriske fag på HA(Almen)-studiet, idet der fortrinsvis
behandles ufuldkomne markeder med betydelige
transaktionsomkostninger og skatteasymmetrier.
Faget forudsætter viden om finansieringsteori og grundlæggende
teoretisk statistik, først og fremmest elementær
sandsynlighedsregning, svarende til pensum herom på HA(Almen).
Bemærk venligst at faget er forbeholdt HA studerende, der ønsker at
skrive deres bachelorprojekt i dette valgfag. |
| Prøve/delprøver |
|
Personal
Finance:
|
| Prøvens
ECTS |
7,5 |
| Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
| Varighed |
4 timer |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
En eksaminator |
| Eksamensperiode |
Forår |
| Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til CBSLearn
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Det faglige indhold er centrale forhold i forbindelse med
personal finance, heriblandt:
- Livsindkomsbegrebet og livsindkomstberegning
- Risikobegrebet, specielt i en flerperiodeverden
- Rentebegrebet og prisdannelse på obligationer
- Basal nytteteori
- Marginalt afkast af opsparing afhængig af individuelle forhold
over livet
- Optimal forsikring
- Behavioural economics
- Transaktionsomkostninger
- Pensionsopsparing og pensionsdækning
- Usercosts, specielt i forbindelse med ejerboliger
- Problemer med dygtighedsmåling ved finansiel investering
- Grundlæggende principper i det dansk skattesystem af relevans
for private
Der er tale om lærerstyret holdundervisning, hvor de studerende
aktiveres gennem spørgsmål, og gennem, at der i hver lektion
optræder små problemer, som de skal tage stilling til enten hjemme
eller i ”summemøder” på nogle minutters varighed, hvorefter der
diskuteres i plenum. De studerende opfordres til at medbringe egne
”caseproblemer”.
De studerende trænes i økonomisk kommunikation med folk uden
økonomisk baggrund, både gennem undervisning og valg af
pensum.
|
| Undervisningsformer |
| Lærerstyret undervisning, hvor de studerende
aktiveres gennem spørgsmål og ved, at der i hver lektion optræder
små problemer, som de skal tage stilling til, enten hjemme eller
gennem "summemøder" på nogle minutters varighed. De
studerende opfordres til at bidrage med
"caseproblemer". |
| Feedback i undervisningen |
Feed back sker I form af:
1) Der bliver givet en lang række små opgaver/øvelser I løbet af
selve undervisningen, hvor de studerende vil blive opfrodret til at
komme med deres forslag til besvarelser, som vil blive kommenteret.
2) Derudover vil der blive givet frivillige hjemmeopgaver I løbet
af undervisningen, hvor der først og fremmest vil blive givet
kollektiv feedback I form af efterfølgende gennemgang |
| Studenterarbejdstimer |
| Forberedelse |
130 timer |
| Undervisning |
36 timer |
| Eksamensforberedelse |
40 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
Indikativt:
Michael Møller & Niels Chr. Nielsen: Din økonomi. En bog om
tid og penge. Akademisk forlag 2015.
Artikler, der lægges på nettet, bl.a.
Husholdningernes tendens til overforsikring,
Florentsen, Bjarne & Michael Møller
Finans/Invest 2002, nr. 4, p. 26-35.
Libertarian Paternalism,
Thaler, Richard & Cass R Sunstein,
The American Economic Review. Papers and Proceedings, maj 2003, p.
175-179.
Afdragsfri lån, realkredit og det finansielle system. Michael
Møller & Niels Chr. Nielsen. Finans/Invest 2009, nr.1, p 8-13.
Anbefalinger om obligationsinvesteringer. Charlotte Christiansen,
Leif Hasager & Bjarne Astrup Jensen: Rapport udgivet
af Penge-og Pensionspanelet, 2011.
Anbefalinger om aktieinvesteringer. Tom Engsted, Bjarne Graversen
& Michael Møller. Rapport udgivet af Penge-og Pensionspanelet,
2011.
|