For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- reflektere kritisk over forskellige teoriers og metoders
grundlag og relevans i relation til det skriftlige produkts
konkrete problemstilling
- gøre rede for de i pensum gennemgåede analysemetoders og
slutningsformers grundlag
- med udgangspunkt i gruppeessayet analysere et enten
interkulturelt, markedskommunikativt, organisations- og/eller
virksomhedskommunikativt problem metodologisk, herunder inddrage de
i kurset gennemgåede begreber og metoder
- rationelt begrunde sit valg af paradigmer og metoder
- give en kohærent og konsistent tolkning af analysens
resultater
- supplere sin konklusion med en vurdering af, hvilke typer af
viden der vha. de valgte analysemetoder er produceret, hvad disse
vidensformer kan bruges til og hvordan de evt. kan kombineres med
andre former for viden
- Demonstrere metode- og formidlingsmæssig sikkerhed,
herunder:
- - Formulere sig klart og præcist med anvendelse af det
relevante fagsprog
- - Angive sine kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen
- - Strukturere fremstillingen og præsentere stoffet i en
sprogligt og indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret
form
|
Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Essayet må maksimalt fylde 5 sider uanset antal
studerende i gruppen. Dette gælder ligeledes ved individuelle
essays.
Essayet udarbejdes i løbet af semesteret. |
Opgavetype |
Essay |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af det skriftlige gruppeessay til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve afvikles sygeprøven
på baggrund af en genindlevering af det oprindelige gruppeessay.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af det
skriftlige gruppeessay kan den studerende deltage i den mundtlige
prøve, hvis vedkommende inden for en nærmere fastsat frist
indleverer et individuelt udarbejdet essay.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
gruppeessay til den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den
mundtlige prøve afvikles omprøven på baggrund af en genindlevering
af det oprindelige gruppeessay eller ved at indlevere et nyt
individuelt udarbejdet essay.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er en individuel mundtlig prøve på baggrund af et essay
skrevet i grupper.
I forhold til det mundtlige forsvar lægger den studerende ud
med en kort beskrivelse af essyets hovedpunkter. Dertil tilføjes
evt. kritik af opgaven udsprunget af refleksion i perioden
mellem opgavens aflevering og den mundtlige eksamen. Den studerende
vælger derefter at fremlægge en af de mulige diskussioner esssayet
lægger op til. Eksaminator stiller forståelsesafklarende
spørgsmål undervejs, hvis det skønnes nødvendigt. Endelig
vil eksaminator stille spørgsmål i et andet paradigme eller
metodisk perspektiv fra andre dele af pensum end det gruppen har
valgt at fokusere på i
essayet.
|
|
Den studerende skal have indsigt i generelle, tværfaglige
teoretiske og analytiske tilgange til videnskabsteori. Spørgsmål om
forholdet mellem videnskabelige og andre former for viden,
opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, sandhed,
videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og
forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer
og sandhedskriterier er i centrum. Den studerende skal desuden
have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på
kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige,
fænomenologisk-hermeneutiske, samfundsvidenskabelige og tekniske
tilgange til kommunikationsvidenskabelige analyser.
Kursets fokus er tværfagligt med hovedinteresse inden for
humaniora og samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på
problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser
indenfor det kommunikationsvidenskabelige område.
INDHOLD:
Hvad er viden og hvordan kan vi producere viden? Hvilke
konsekvenser har valg af videnskabeligt paradigme for og hvad
betyder det i sidste ende for analysen og vurderingen af praksis?
Kurset i Videnskabsteori danner grundlag for det akademiske
arbejde, men det diskuteres også, hvordan den praktiske håndtering
af interkulturel markedskommunikation kan informeres af
videnskabsteoretiske positioner og valg.
|
Vejledende litteratur:
Brier, Søren (2017): Tværvidenskabsteori,
Samfundslitteratur, Videnskabens samsfundmæssige udvikling fra
det relgiøst til de politisk opbyggede samfund. Videnskab og
demokrati. Luhmann systemteoris syn på videnskab som et
symbolsk generaliseret media i agoraen. Lomborgsagen og global
opvarmning som illustrative casesv. Hvad er videnskabsteori?:
Vidensformer og sandhedsdefinitioner. Hvad er tværvidenskab?
Hvad er kernen i kvantitative og kvalitative videnskaber? I hvilken
teoretisk ramme kan man kombinere dem? Forsknings-, slutnings- og
metodetyper herunder kvantitativ og kvalitative metoder.
Hstorisk gennemgang af videnskabsteorierne udvikling med korte
nedslags punkter: Den klassiske naturvidenskabelige selvforståelse,
positivismens tilblivelse og udvikling til Logisk positivismes
enhedsvidenskabstanke, Poppers kritiske og fallibilstiske
rationalisme, Kuhns paradigmeteori og socialkonstruktivisme,
Kritiske realisme, Fænomenologi, Hermeneutik,
Semiologi-strukturalisme, Semiotik-pragmatisme, Bourdieus
Sociologiske feltanalyse, Diskursteori, Latours ANT. Videnskabens
enhed uden enhedsvidenskab i en postmoderne verden med fake news og
sociale medier .
Artikler og kapitler til kompendium
Redegørelse for det videnskabelige gruppeessays strukturkrav og
dets anvendelse til mundtlig eksamen. Om grupernes funktion i
øvelsernes fremlægningssvar på opgaver.
Nygaard, Claus (2012): Samfundsvidenskabelige
Analysemetoder, Samfundslitteratur. Kap. 2,5,7,
Ruth Hines socialkonstruktivistisk syn på regnskab
Mary Jo Hatch (1997): Organization Theory,Oxford: Oxford
University Press,p. 34-52 “Contemporary Influences on Organization
Theory”.
Oplæg,spørgsmål og tekster til øvelserne organiseret omkring den
enekelte case.
|