2017/2018 BA-BIMKO1023U Videnskabsteori og kvalitativ metode
English Title | |
Theory of Science and Qualitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||
Bemærk at prøven i faget har fælles udprøvning med kurset "Kvantatitiv metode", hvorfor tilmelding til dette fag forudsætter at man også er tilmeldt faget "Kvantitativ metode". | ||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
BA-BIMKO1019U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde systematisk og reflekteret med videnskabsteori og metode, samt sammenhængen mellem disse. Den studerende skal sættes i stand til at foretage informerede valg, når en problemstilling skal omsættes videnskabsteoretisk og metodisk. Den studerende vil blive præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektivers ontologi og epistemologi. Desuden vil den studerende blive præsenteret for de væsentlige kvalitative forskningsmetoder, herunder spørgeskema, kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterview, dokumentanalyse og observationsstudier. Metode-diskussionerne behandles i lyset af de videnskabsteoretiske perspektiver. Fagets er bygget op om den nære kobling til praksis, dvs. det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud for i gennemførelse af videnskabelige undersøgelser og skrivning af akademiske opgaver. |
||||
Undervisningsformer | ||||
Undervisningen foregår som en vekselvirkning
mellem forelæsninger om videnskabsteoretiske grundbegreber og
perspektiver og metodeworkshops, hvor der arbejdes med de konkrete
metoder.
I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. |
||||
Feedback i undervisningen | ||||
Feedback gives i de ugentlige øvelsestimer hvor der arbejdes med analyseopgaver, samt i vejledning op til eksamen | ||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|
||||
Foreløbig litteratur | ||||
Grundbøgerne vil blive suppleret med et kompendium indeholdende en række artikler, herunder særligt metode-litteratur skrevet ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver (se undervisningsplan). |