2017/2018 BA-BPSYO1732U Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative Research Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BPSYO1531U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
Fagets mål er at give de studerende indsigt i kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse og reflektere kritisk over konsekvenserne af deres metodevalg. I undervisningen vil de studerende blive introduceret til kvalitative forskningsdesigns, metodologi samt kvalitetskriterier. Derudover lægges der vægt på at give de studerende konkret erfaring med metoderne gennem oplæg og praktiske øvelser. Vi vil desuden indledningsvis diskutere hvordan kvalitative data kan behandles og analyseres. Forløbet vil fortrinsvis introducere de grundlæggende kvalitative undersøgelsesmetoder: det individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet, etnografi/deltagende observation, samt dokumentanalyse. |
||||||
Undervisningsformer | ||||||
Oplæg og øvelser/workshops | ||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Feedback foregår på klyngevejledningerne, der er
koordineret med faget i Arbejds- og Ledelsespsykologi.
|
||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|
||||||
Yderligere oplysninger | ||||||
Udbydes første gang i efteråret 2016 |
||||||
Foreløbig litteratur | ||||||
1. Undervisningsgang: Gruppedannelse
2. Undervisningsgang: Introduktion til kvalitative metoder
3. Undervisningsgang: Den kvalitative Forskningsproces
4. Undervisningsgang: Casevalg
5. Undervisningsgang:Interviewdesign og udførelse af interviews
6. Undervisningsgang: Fokusgruppeinterview
7. Undervisningsgang: Etnografi/Deltagerobservation
8. Undervisningsgang: Dokumentanalyse
9. Undervisningsgang: Metoderne på tværs og kvalitetskriterier
10. Undervisningsgang: Aanalyse af kvalitative data
11. Undervisningsgang: Hvordan skrives analysen og afrunding af faget
|