2017/2018  KAN-CEMFO1052U  Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi

Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi

Studienævnet for cand. merc.
  • Marketing
    Torben Hansen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 22-05-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller
  • Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra virksomhedens eller organisationens problemer
  • Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
  • Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

4-timers skriftlig stedprøve med skriftlige og tekniske hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i januar.

Fagets formål
Fagets formål er at give den studerende en indsigt i teorier om, hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere (f.eks. en familie) efterspørger varer og tjenesteydelser, og i forlængelse heraf sætte den studerende i stand til selv at analysere og beskrive forbrugernes adfærd. Det er endvidere fagets mål at sætte den studerende i stand til at kunne anvende kendskabet til forbrugeradfærd i forhold til virksomhedens øvrige markedsføringsaktiviteter.

Fagets indhold
Enhver beslutning vedrørende markedsføringsaktiviteter er (implicit eller eksplicit) baseret på antagelser om, hvordan relevante forbrugere vil reagere i en given situation. Kendskab til forbrugernes adfærd er derfor vigtig for planlægning af markedsføringen.

Forbrugernes adfærd omhandler køb, brug og bortskaffelse af varer (kortvarige og langvarige goder) og tjenesteydelser. I faget behandles forbrugernes beslutningsprocesser, former for valg mellem forskellige alternativer, faktorer af betydning for disse valg, informationsmodtagelse og -bearbejdning, social indflydelse m.v.

Fagets progression
Forbrugeradfærd er et kerneområde inden for afsætningsøkonomi, og faget har derfor stor sammenhæng med de fleste af linjens andre fag; her iblandt fagene på 1. og 2. semester især "Markedsanalyse" og "Strategisk markedsføringsplanlægning".

Undervisningen er baseret på forelæsninger med dialog.
Undervisningen vil både (a) indeholde dialogbaseret feedback ud fra de studerendes input til og aktive medvirken i undervisningen og (b) indeholde systematiseret feedback i form af gennemgang og diskussion af tidligere eksamensopgaver, som på forhånd er løst hjemme af de studerende.
Forberedelse 126 timer
Undervisning 30 timer
Eksamen 50 timer

Michael R. Solomon, Gary J. Bamossy, Søren T. Askegaard & Margaret K. Hogg. Consumer Behaviour: A European Perspective

Pearson   2013
Hertil kommer yderligere undervisningsmaterialer i form af artikler mv.

Sidst opdateret den 22-05-2017