Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra virksomhedens eller organisationens problemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
4-timers skriftlig stedprøve med skriftlige og tekniske
hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i
januar.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Fagets formål er at give den studerende en indsigt i teorier om,
hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere (f.eks. en
familie) efterspørger varer og tjenesteydelser, og i forlængelse
heraf sætte den studerende i stand til selv at analysere og
beskrive forbrugernes adfærd. Det er endvidere fagets mål at sætte
den studerende i stand til at kunne anvende kendskabet til
forbrugeradfærd i forhold til virksomhedens øvrige
markedsføringsaktiviteter.
Fagets indhold
Enhver beslutning vedrørende markedsføringsaktiviteter er (implicit
eller eksplicit) baseret på antagelser om, hvordan relevante
forbrugere vil reagere i en given situation. Kendskab til
forbrugernes adfærd er derfor vigtig for planlægning af
markedsføringen.
Forbrugernes adfærd omhandler køb, brug og bortskaffelse af varer
(kortvarige og langvarige goder) og tjenesteydelser. I faget
behandles forbrugernes beslutningsprocesser, former for valg mellem
forskellige alternativer, faktorer af betydning for disse valg,
informationsmodtagelse og -bearbejdning, social indflydelse m.v.
Fagets progression
Forbrugeradfærd er et kerneområde inden for afsætningsøkonomi, og
faget har derfor stor sammenhæng med de fleste af linjens andre
fag; her iblandt fagene på 1. og 2. semester især
"Markedsanalyse" og "Strategisk
markedsføringsplanlægning".
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er baseret på forelæsninger med
dialog. |
Feedback i undervisningen |
Undervisningen vil både (a) indeholde
dialogbaseret feedback ud fra de studerendes input til og aktive
medvirken i undervisningen og (b) indeholde systematiseret feedback
i form af gennemgang og diskussion af tidligere eksamensopgaver,
som på forhånd er løst hjemme af de studerende. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
126 timer |
Undervisning |
30 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Michael R. Solomon, Gary J. Bamossy, Søren T. Askegaard &
Margaret K. Hogg. Consumer Behaviour: A European Perspective
Pearson 2013
Hertil kommer yderligere undervisningsmaterialer i form af artikler
mv.
|