2018/2019  BA-BJURO1011U  Konkurrenceret

• Erhvervsjura/Business Law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 28-06-2018

Læringsmålet for konkurrenceret er opstillet i to aspekter, hvor A er læringsmålene for faget konkurrenceret, mens B er læringsmålene for det integrerede Konkurrence- og Markedsprojekt, som udprøver faget.
  • A:
  • Identificere og forklare grundlæggende begreber inde for faget i et klart og korrekt sprog.
  • Udvælge, formulere og diskutere eksempler der er tilstrækkelige komplekse til at demonstrere den studerendes forståelse for fagets juridiske problemstillinger.
  • Identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler og juridisk kunne argumentere for løsninger af problemstillingen.
  • Reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for konkurrenceretten.
  • Gengive hovedindholdet og forklare betydningen af fagets retskilder.
  • B:
  • Formulere et konkurrenceretsligt og industriøkonomisk problem, som kan styre og strukturere arbejdet med projektet og dens indhold
  • Redegøre for de metoder, som anvendes til løsning af problemet.
  • Udvælge og anvende den eller de teorier, der bruges i forbindelse med problemformuleringen samt kunne argumentere for relevansen af den eller de anvendte teorier i forhold til problemformuleringen.
  • Analysere en problemstilling ud fra både et konkurrenceretligt- og et industriøkonomisk perspektiv.
  • Vurdere samfundsmæssige konsekvenser af virksomheders markedsadfærd og den konkurrenceretlige regulering heraf.
Konkurrence- og Markedsprojekt: Industriøkonomi og Konkurrenceret:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 4-5
Projektet skal have et sidetal på max. 50 normalsider. Studienævnet fastsætter omfanget af vejledning. Se manualen på studiets hjemmeside.
Det er ikke muligt at aflægge Konkurrence- og Markedsprojekt som individuel prøve, med mindre der foreligger en dispensation fra studienævnet.
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hvis projektet ikke er indleveret til den ordinære eksamen, skal den studerende indlevere et nyt projekt med et nyt tema til syge/omprøven. Det nye tema bestemmes af den fagansvarlige. Studerende der skal skrive projekt indenfor det nye tema har ret til (nye) vejledningstimer.Studerende der skal skrive projekt indenfor nyt tema skal rette henvendelse til exams@cbs.dk umiddelbart efter den ordinære prøve.
Hvis den ordinære prøve bedømmes med karakteren 00 eller -3 skal den studerende indlevere et omarbejdet projekt til syge/omprøven. Der tildeles 1 times yderligere vejledning til studerende, der er dumpet til den ordinære prøve.
Indlevering af et omarbejdet projektarbejde såvel som indlevering af et nyt projektarbejde tæller som fornyet deltagelse i den pågældende prøve.
Hvis en studerende er syg under hele eller store dele af projektforløbet, har vedkommende ret til at indlevere et projekt til bedømmelse snarest mulig efter den ordinære prøve, det vil normalt sige i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Hvis en studerende er syg på dagen for den mundtlig prøve, afholdes der en individuel mundtlig prøve snarest muligt efter den ordinære eksamen, det vil normalt sige i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Den ordinære eksamen afholdes på vanlig vis for de øvrige studerende.

Hensigten er at bibringe de studerende konkurrencerettens grundlæggende fænomener (forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler, forbud mod misbrug af dominerende markedsstilling og fusionskontrol), samt at sætte de studerende i stand til at forstå og arbejde med simplere cases og problemstillinger her indenfor.

Faget gennemgår berøringsfladerne mellem virksomheden og markedet, hvorved også relationer til den offentlige sektor berøres. Den centrale juridiske del af faget udgøres således af konkurrencelovgivningen, som omfatter gennemgang af EU's konkurrenceregler og af den danske konkurrencelovgivning, belyst ved bl.a. domspraksis og administrativ praksis.
Der søges gennemført en undervisning, hvor de økonomiske og de juridiske dele af faget spiller sammen.

Undervisningsformen er forelæsninger og der er 3 workshops, som er integrerede (konkurrenceret og industriøkonomi).
De 3 integrerede workshops er casebaserede og involverer betydelig studenterinvolvering samt dialog omkring løsningen af cases.
Forelæsninger 20 timer
Øvelser 10 timer
Forberedelse 146 timer
Eksamensforberedelse 30 timer