Læringsmål |
Læringsmålet for konkurrenceret er opstillet i to
aspekter, hvor A er læringsmålene for faget konkurrenceret, mens B
er læringsmålene for det integrerede Konkurrence- og
Markedsprojekt, som udprøver faget.
- A:
- Identificere og forklare grundlæggende begreber inde for faget
i et klart og korrekt sprog.
- Udvælge, formulere og diskutere eksempler der er tilstrækkelige
komplekse til at demonstrere den studerendes forståelse for fagets
juridiske problemstillinger.
- Identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler
og juridisk kunne argumentere for løsninger af
problemstillingen.
- Reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse
for en given retstilstand inden for konkurrenceretten.
- Gengive hovedindholdet og forklare betydningen af fagets
retskilder.
- B:
- Formulere et konkurrenceretsligt og industriøkonomisk problem,
som kan styre og strukturere arbejdet med projektet og dens
indhold
- Redegøre for de metoder, som anvendes til løsning af
problemet.
- Udvælge og anvende den eller de teorier, der bruges i
forbindelse med problemformuleringen samt kunne argumentere for
relevansen af den eller de anvendte teorier i forhold til
problemformuleringen.
- Analysere en problemstilling ud fra både et konkurrenceretligt-
og et industriøkonomisk perspektiv.
- Vurdere samfundsmæssige konsekvenser af virksomheders
markedsadfærd og den konkurrenceretlige regulering
heraf.
|
Prøve/delprøver |
Konkurrence-
og Markedsprojekt: Industriøkonomi og
Konkurrenceret:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
4-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
Projektet skal have et sidetal på max. 50
normalsider. Studienævnet fastsætter omfanget af vejledning. Se
manualen på studiets hjemmeside.
Det er ikke muligt at aflægge Konkurrence- og Markedsprojekt som
individuel prøve, med mindre der foreligger en dispensation fra
studienævnet. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis projektet ikke er indleveret
til den ordinære eksamen, skal den studerende indlevere et nyt
projekt med et nyt tema til syge/omprøven. Det nye tema bestemmes
af den fagansvarlige. Studerende der skal skrive projekt indenfor
det nye tema har ret til (nye) vejledningstimer.Studerende der skal
skrive projekt indenfor nyt tema skal rette henvendelse til
exams@cbs.dk umiddelbart efter den ordinære prøve.
Hvis den ordinære prøve bedømmes med karakteren 00 eller -3 skal
den studerende indlevere et omarbejdet projekt til syge/omprøven.
Der tildeles 1 times yderligere vejledning til studerende, der er
dumpet til den ordinære prøve.
Indlevering af et omarbejdet projektarbejde såvel som indlevering
af et nyt projektarbejde tæller som fornyet deltagelse i den
pågældende prøve.
Hvis en studerende er syg under hele eller store dele af
projektforløbet, har vedkommende ret til at indlevere et projekt
til bedømmelse snarest mulig efter den ordinære prøve, det vil
normalt sige i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse
heraf. Hvis en studerende er syg på dagen for den mundtlig prøve,
afholdes der en individuel mundtlig prøve snarest muligt efter den
ordinære eksamen, det vil normalt sige i samme eksamenstermin eller
i umiddelbar forlængelse heraf. Den ordinære eksamen afholdes på
vanlig vis for de øvrige
studerende.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Hensigten er at bibringe de studerende konkurrencerettens
grundlæggende fænomener (forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler,
forbud mod misbrug af dominerende markedsstilling og
fusionskontrol), samt at sætte de studerende i stand til at forstå
og arbejde med simplere cases og problemstillinger her
indenfor.
Faget gennemgår berøringsfladerne mellem virksomheden og
markedet, hvorved også relationer til den offentlige sektor
berøres. Den centrale juridiske del af faget udgøres således af
konkurrencelovgivningen, som omfatter gennemgang af EU's
konkurrenceregler og af den danske konkurrencelovgivning, belyst
ved bl.a. domspraksis og administrativ praksis.
Der søges gennemført en undervisning, hvor de økonomiske og de
juridiske dele af faget spiller sammen.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningsformen er forelæsninger og der er 3
workshops, som er integrerede (konkurrenceret og
industriøkonomi). |
Feedback i undervisningen |
De 3 integrerede workshops er casebaserede og
involverer betydelig studenterinvolvering samt dialog omkring
løsningen af cases. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
20 timer |
Øvelser |
10 timer |
Forberedelse |
146 timer |
Eksamensforberedelse |
30 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Fejø og Ølykke, EU-konkurrenceretten, 5. udg., 2014, samt tillæg
om dansk konkurrenceret. For flere detaljer, se nærmere
lektionsplanen på Learn
|