Læringsmål |
- Redegøre for de forskellige økonomiske metodologier og
forskellene mellem disse indenfor Økonomisk videnskabsteori.
- Identificere og beskrive de vigtigste forskelle mellem
forskellige videnskabsteoretiske opfattelser af økonomi.
- Identificere de vigtigste dimensioner, hvorpå økonomiske
teorier adskiller sig fra hinanden såsom analyseniveau,
analyseenhed, virksomheds-perspektiv, virksomheds-metafor,
forklaringstype og rationalitetsopfattelse.
- Konkretisere hvilken type relation, der er mellem forskellige
virksomhedsteorier.
- Redegøre for de forskellige økonomiske teoriers analyseniveau,
-enhed og rationalitetsopfattelse.
|
Prøve/delprøver |
Faget har fælles prøver med |
BA-BJURO1010U
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Den traditionelle videnskabsteori-blok vil give den studerende
en kort indføring til centrale videnskabsteoretiske retninger (som
f.eks. induktivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, Kuhns
paradigmeteori, mm.) med hertil hørende begreber som verifikation,
falsifikation, paradigme-begrebet, mm. Formålet hermed er, at de
studerende får nogle redskaber til at vurdere forskellige
teoridannelser indenfor det erhvervs-økonomiske område, og at de
bibringes forudsætninger for at læse noget af den omfattende
videnskabsteoretiske litteratur, som allerede findes inden for
erhvervsøkonomien.
Med henblik på at gøre gennemgangen så faglig relevant som
overhovedet muligt for de HA(jur.)-studerende vil den klassiske
profitmaksimeringsteori og kritikken af denne danne udgangspunkt
for gennemgangen af de forskellige videnskabsteoretiske positioner.
Det vil så blive undersøgt, hvorledes økonomer af forskellig
observans har forholdt sig til profitmaksimerings-hypotesen og
hvilken metodologisk status denne er blevet tillagt i de
forskellige videnskabsteorier. Endvidere arbejdes med forskellige
dimensioner som f.eks. analyseenhed, analyseniveau og
forklaringstype.
Faget tilsigter at give de studerende en kompetence til
kritisk-refleksiv vurdering af væsentlige økonomiske teorier og
metoder med udgangspunkt i generelle videnskabsteoretiske modeller.
Desuden søger faget at give de studerende en kompetence til at
strukturere et fagområdes forskelligartede teorier med henblik på
at forbedre den studerendes absorption af ny ”teoretisk” og
”praktisk” viden.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Det forventes at de studerendes har læst pensum
og herunder cases før hver forelæsning. Der forelæses over dagens
emne i plenum, og der arbejdes med cases i grupper. Det forventes,
at de studerende deltager aktivt i diskussionerne for at feedback
mekanismernes hensigt optimeres. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives dels på den mundtlige deltagelse i
undervisningen. De studerende forventes at have læst dagens pensum.
Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme og opgaver,
der inddrages i undervisningen, får de studerende feedback på deres
refleksion, forståelse og anvendelse af pensum. De studerende får
endvidere feedback til eksamen, der er en gruppeeksamen, som
inddrager feedback på det skriftlige arbejde som forberede til
bachelorprojektet. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
16 timer |
Forberedelse |
75 timer |
Eksamensforberedelse |
15 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Faget er en del af Indre Markedsprojekt på HA(jur.) og indgår i
den mundtlige eksamen af projektet, se projektvejledning på Learn
for yderligere information
|
Foreløbig litteratur |
Christian Knudsen: Økonomisk Metodologi: Bind I, kapitel
1,2,3,8,10,12 og 17. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag
Christian Knudsen: Økonomisk Metodologi: Bind II, kapitel 1,2,4,5,6
og 7. København: Jurist- og Økonomforbundets
Forlag
|