2018/2019 BA-BPSYO1104U Økonomisk psykologi
English Title | |
Behavioural Economics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-08-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||||
BA-BPSYO1103U | ||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||
I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til i tema 1 at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos ledende beslutningstagere bestemmer, hvorledes virksomheden organiseres over dens livsforløb. I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces teorien at forstå, hvorledes grænserne for virksomhedens vækst bestemmes af de ledende medarbejderes kognitive karakteristika. I tema 3 om virksomhedens ejerstruktur og styring diskuteres, hvorledes de traditionelle styrings-mekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos individer og grupper. Og det diskuteres, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. I tema 4 diskuteres, hvordan virksomhedens strategi kan forklares ud fra en såkaldt selvkontrolmodel. Der sættes især fokus på at forstå, hvordan virksomhedens identitets dannes og hvordan denne udvikler sig over tid. Kurset afsluttes med tema 5, hvor virksomhedens innovative aktiviteter diskuteres, idet der især fokuseres på, hvad der kan fremme medarbejdernes kreativitet.
Fagets fem temaer:
1) Virksomhedens organisationsbiografi 2) Virksomhedens grænser for størrelse og vækst 3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse 4) Virksomhedens strategi og identitet 5) Virksomhedens innovative aktiviteter og approprierings-strategier
Kurset består af en forelæsningsrække med én forelæsning (2h) og én øvelse (3h) pr. uge. Faget har fælles øvelser med faget Virksomhedsstudier.
Sideløbende skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med opgaver, der tager udgangspunkt i analysen af den ved semesterstart tildelte casevirksomhed. |
||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||
Forelæsninger, øvelser og e-læringsmaterialer | ||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||
De studerende får løbende formativ feedback i
forbindelse holdøvelser og mindre gruppeopgaver i løbet af hele
semesteret.
Ugentlige quiz giver den enkelte studerende summativ feedback. Derudover inddrages resultater fra quiz som formativ feedback på øvelser. |
||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||
|
||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||
Knudsen, C. (2011), Økonomisk psykologi: Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, København: Samfundslitteratur
Litteraturlisten uploades på CBS Learn senest 2 uger før semesterstart |