2018/2019  KAN-CPSYO1802U  Eksperimentel metode

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Stefan Kirkegaard Sløk-Madsen - Institut for Strategi og Innovation (SI)
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 28-06-2018

• Designe en velgennemtænkt og realistisk gennemførlig eksperimentel eller kvasi-eksperimentel undersøgelse af en specifik videnskabelig eller praktisk problemstilling.
  • Inddrage forskningslitteraturen på et relevant felt til at designe den eksperimentelle eller kvasi-eksperimentelle undersøgelse; herunder skal eksamensopgaven inddrage mindst fem relevante referencer der ikke indgår i pensum.
  • Beskrive undersøgelsesdesignet så det er forståeligt for læsere der ikke er eksperter i det specifikke problemfelt.
  • Bruge deskriptiv og inferentiel statistik og grafiske metoder til at forstå, præsentere og analysere resultaterne af eksperimentelle og andre empiriske undersøgelser.
  • Demonstrere viden om forskellige eksperimentelle metoder og paradigmer inden for for eksempel kognitionspsykologi, adfærdsøkonomi, organisationsteori og forbrugeradfærd.
  • Forholde sig kritisk til egne og andres eksperimentelle undersøgelser, herunder f.eks. balancen mellem eksperimentel kontrol og generel validitet, valget af statistisk eller eksperimentel kontrol, valget af statistiske metoder og undersøgelsens validitet og reliabilitet.
Eksperimentel metode:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Essay
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter

Opgaven skal beskrive en eksperimentel eller kvasi-eksperimentel undersøgelse den studerende selv har designet, herunder den relevante videnskabelige baggrund og motivation, stimuli, deltagere, procedure, data, analysemetoder og kritiske refleksioner. Undersøgelsen skal ikke udføres, men beskrivelsen skal gøre det klart hvordan den kunne udføres og analyseres. Opgaven skal skrives så designet kan forstås af en læser der ikke er ekspert i det specifikke problemfelt.

Hver studerende tilbydes 20 minutters vejledning hos en af underviserne i forbindelse med udarbejdelsen af opgaven.

Rygraden i kurset er et forløb hvor vi arbejder med eksperimentelt design og analyse i enkelte forelæsninger, men primært på to øvelseshold. Her kommer vi blandt andet til at dække skabeloner for godt design, forskellige eksperimentelle paradigmer, statistisk og eksperimentel kontrol, validitet og reliabilitet, etikken i eksperimentelle undersøgelser og udvalgte statistiske analysemetoder.

Derudover består kurset af en række temaer om eksperimenter brugt på forskelige videnskabelige og praktiske områder, herunder for eksempel kognitionspsykologi, adfærdsøkonomi, organisationsteori og forbrugeradfærd. I forbindelse med hvert enkelt tema introduceres de studerende til den eksperimentelle forskningslitteratur og brugen af eksperimenter på det pågældende felt. Kurset vil have særlig vægt på kritisk at forstå resultater, således at tematikkerne ikke fremstår udelukkende normative, men også kritiske. Gennemgående for alle temaer vil være et fokus på hvad der udgør gode data og hvordan disse underbygger de teoretiske bidrag. Vi vil også beskæftige os med etiske dimensioner, herunder gennemgang af cases hvor manipulation og bedrageri har fundet sted. Temaerne vil være centreret omkring forelæsninger med forskere fra forskellige områder.

Kurset kører sideløbende med faget Adfærdsøkonomi, og vi lægger vægt på sammenhængene mellem de to fag.

Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelsestimer på hold. Øvelsestimerne involverer både arbejde med praktisk dataanalyse og dialogbaseret undervisning.
Der gives feedback i forhold til øvelsesopgaver, gennem diskussioner i øvelsestimerne og i vejledning i forbindelse med eksamen.
Undervisning 30 timer
Forberedelse 120 timer
Eksamen 56 timer

Praksisforløbet bruger udvalgte kapitler fra Agresti et al. Statistics: The Art and Science of Learning from Data (Pearson) som nogle studerende har stiftet bekendtskab med på HA (psyk.). Derudover består pensum hovedsaglig af forskningsartikler.

Sidst opdateret den 28-06-2018