2018/2019 KAN-CPSYO1802U Eksperimentel metode
English Title | |
Experimental methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Rygraden i kurset er et forløb hvor vi arbejder med eksperimentelt design og analyse i enkelte forelæsninger, men primært på to øvelseshold. Her kommer vi blandt andet til at dække skabeloner for godt design, forskellige eksperimentelle paradigmer, statistisk og eksperimentel kontrol, validitet og reliabilitet, etikken i eksperimentelle undersøgelser og udvalgte statistiske analysemetoder.
Derudover består kurset af en række temaer om eksperimenter brugt på forskelige videnskabelige og praktiske områder, herunder for eksempel kognitionspsykologi, adfærdsøkonomi, organisationsteori og forbrugeradfærd. I forbindelse med hvert enkelt tema introduceres de studerende til den eksperimentelle forskningslitteratur og brugen af eksperimenter på det pågældende felt. Kurset vil have særlig vægt på kritisk at forstå resultater, således at tematikkerne ikke fremstår udelukkende normative, men også kritiske. Gennemgående for alle temaer vil være et fokus på hvad der udgør gode data og hvordan disse underbygger de teoretiske bidrag. Vi vil også beskæftige os med etiske dimensioner, herunder gennemgang af cases hvor manipulation og bedrageri har fundet sted. Temaerne vil være centreret omkring forelæsninger med forskere fra forskellige områder.
Kurset kører sideløbende med faget Adfærdsøkonomi, og vi lægger vægt på sammenhængene mellem de to fag. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelsestimer på hold. Øvelsestimerne involverer både arbejde med praktisk dataanalyse og dialogbaseret undervisning. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback i forhold til øvelsesopgaver, gennem diskussioner i øvelsestimerne og i vejledning i forbindelse med eksamen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Praksisforløbet bruger udvalgte kapitler fra Agresti et al. Statistics: The Art and Science of Learning from Data (Pearson) som nogle studerende har stiftet bekendtskab med på HA (psyk.). Derudover består pensum hovedsaglig af forskningsartikler. |