2019/2020 BA-BHAAO1701U Erhvervsøkonomiens videnskabsteori
English Title | |
Philosophy of Science and Business Research Methodology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Alle praktiske, administrative eller eksamensrelaterede henvendelser stilles til: Student Hub. | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-05-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Erhvervsøkonomisk forskning stiller – ligesom erhvervsøkonomisk praksis – hele tiden sig selv spørgsmål. En virksomhedsleder kan f.eks. spørge sig selv, hvordan hun bedst planlægger en fusion med en anden virksomhed, og en erhvervsøkonomisk forsker f.eks. spørge om der er nogle faktorer, som generelt kendetegner succesfulde fusioner. Men hvordan svarer man på sådanne spørgsmål på en ansvarlig måde? Og hvordan formulerer man et godt spørgsmål? Hvis man ikke blot vil gætte sig frem ved at give et tilfældigt svar på et måske dårligt formuleret spørgsmål, så er det nødvendigt, at man anvender en bestemt metode, dvs. en bestemt og videnskabsteoretisk informeret fremgangsmåde, som man er i stand til at forsvare og gøre rede for.
Fagets formål er således at udvikle den studerendes forståelse for problemorienteret vidensproduktion som en metodisk grundkompetence for erhvervsøkonomi i praksis. Faget tager således afsæt i erhvervsøkonomiske fagområder og fokuserer på at styrke den enkelte studerendes grundlag for fremadrettet teoretisk og analytisk udvikling inden for det erhvervsøkonomiske fagfelt. Hermed sigtes der til at styrke den studerendes evne til:
Således sigter faget til at sætte den studerende i stand til engageret og reflekteret at føre og gennemføre en metodisk ansvarlig analyse (af en case eller et problem) på et såvel praktisk relevant og videnskabeligt kvalificeret grundlag. Fagets forløb er inddelt i to dele. DEL 1 (på cirka 6 uger) har til formål er at skabe overblik over de metodiske og videnskabsteoretiske forudsætninger, der ligger til grund for erhvervsøkonomisk forskning. DEL 2 (på cirka 4 uger) har til formål er at fremme den studerendes evne til selv at gennemføre metodisk ansvarlige analyser af virksomheder, økonomi og andre erhvervsøkonomiske såvel som samfundsmæssige fænomener, f.eks. inden for rammerne af bachelorprojektet.
For en beskrivelse af undervisningsformatet og inddragelse af online/"blended learning"-redskaber, se nedenståede "Beskrivelse af undervisningsformer". |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Bortset fra en enkelt storholdsforelæsning for
hele årgangen foregår undervisningen på mindre hold af cirka 35-70
studerende. Her foretages både forelæsninger (for dobbelthold af
cirka 70 studerende) og holdøvelser (for enkelthold af cirka 35
studerende). I førstnævnte er videnskabsteoretiske begreber i fokus
og i sidstnævnte er erhvervsøkonomiske cases og plenumdiskussioner
af metodiske problemstillinger inden for erhvervsøkonomi i fokus.
"Blended learning" i form af korte video-forelæsninger (distribueret online via Panopto) indgår som et integreret element i undervisningen, som særligt understøtter de mindre holdøvelser på enkelthold. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der er mulighed for at modtage feedback løbende i
undervisningen, men især i de mindre holdforelæsninger m. øvelse.
Feedbacken tager udgangspunkt i dialog og diskussion.
I undervisningsforløbets afsluttende uge ydes individuel feedback til hver eksamensgruppe ift. deres planlagte analyse af den selvstændigt valgt erhvervsøkonomiske case, som de skal behandle i den skriftlige synopsis-del af eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|