2019/2020  BA-BIMKO1015U  Global English and Intercultural Communication

Global English and Intercultural Communication

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
  • Per Durst-Andersen - Department of Management, Society and Communication (MSC)
  • Interkulturelle studier/Intercultural studies
  • Kommunikation/Communication
  • Sprog/Language
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 21-06-2019

• De studerende skal vise, at de kender til de vigtigste begrebsdefinitioner og theorier inden for Global English og engelsk som lingua franca
  • De studerende skal vise, at de kender til de vigtigste begrebsdefinitioner og teorier inden for kultur og interkulturel kommunikation
  • De studerende skal kunne identificere og være i stand til at sammenligne de forskellige retninger inden for og de forskellige syn på kultur og interkulturel kommunikation
  • De studerende skal vise en evne til selvstændigt og med kritisk blik at kunne vælge og anvende relevante teorier og begreber fra kurset, der tilsammen giver en kohærent og nuanceret analyse og diskussion
  • De studerende skal vise, at de er i stand til at skrive akademisk korrekt og forståeligt med brug af nødvendig argumentation, korrekte citater og under henvisning til en korrekt lavet bibliografi
Global English and Intercultural Communication:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter

Eksamenen er på dansk og kræver, at de studerende er i stand til besvare spørgsmål, der relaterer sig både til teori og praksis inden for Global English & Intercultural Communication. Det forventes, at de studerende udviser en høj grad af teoretisk forståelse af de begreber, der introduceres i løbet af semestret, og at de samtidig evner at applicere dem i praksis, i særdeleshed inden for rammerne af den globaliserede business-verden.

Kurser foregår på dansk og har to formål:

• Det skal give de studerende en forståelse af det engelske sprogs role som et globalt sprog, lingua franca, med særligt fokus på dets rolle som business lingua franca og på dets rolle som corporate language i organisationer og virksomheder. De studerende vil herunder blive introduceret til de kontekster, hvor engelsk anvendes i en ikke-engelsk kulturel sammenhæng eller inden for en ikke-engelsk talende nation. I denne del af kurset diskuteres der fx sprogideologier, forholdet mellem sprog og identitet og forholdet mellem sprog magt.
  • Det skal give de studerende en forståelse af de forskellige tilgange til interkulturel kommunikation og til dette fags nøglebegreber. I denne del af kurset diskuteres der fx forholdet mellem kultur og nation, kulturelle stereotyper, sproglig relativitet og multilingvisme.

Kurset kombinerer forelæsninger, diskussioner i klassen og gruppefremlæggelser. Aktiv deltagelse i undervisningen er en vigtig del af kurset.
De studerende har ret til to frivillige gruppe-opgaveafleveringer i løbet af semestret, som de hver især vil få feedback på skriftligt og/eller mundtligt med henblik på at kunne forberede sig på bedste vis til den endelige eksamen. Peer-to-peer feedback er integreret i den del af kurset.
Kursusaktiviteter (inklusiv forberedelse) 150 timer
Eksamen (inklusiv forberedelse) 62 timer

Seargeant, Philip. Exploring World Englishes. Language in a Global Context. Routledge, 2012.

Piller, Ingrid. Intercultural Communication: A Critical Introduction. Second edition. Edinburgh University Press, 2017.

Artikler og bogkapitler, der bruges i kurset, vil blive lagt ud på Canvas.

Sidst opdateret den 21-06-2019