Læringsmål |
- Redegøre for og sammenligne forskellige videnskabsteoretiske
perspektiver præsenteret i pensum.
- Redegøre for og diskutere ligheder og forskelle mellem
forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder, herunder
interviews, observationsstudier, og dokumentanalyse.
- Redegøre for og diskutere sammenhæng mellem videnskabsteori og
kvalitative/kvantitative metoder
- Redegøre for og diskutere akademiske kvalitetskriterier koblet
til metodevalg og videnskabsteoretisk position.
- Udforme og udføre et kvalitativt undersøgelsesdesign til
belysning af en opstillet problemstilling.
- Argumentere for undersøgelsesdesignets metodevalg i forhold til
videnskabsteoretisk perspektiv, undersøgelsens formål og
alternative metoder.
- Analysere og fortolke de indsamlede data fra den gennemførte
undersøgelse.
- Gøre kohærent rede for undersøgelsens resultater og reflektere
kritisk over resultaterne i forhold til videnskabsteoretisk
perspektiv, undersøgelsesdesign og kvalitetskriterier for
viden.
|
Prøve/delprøver |
Videnskabsteori og kvalitativ metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Hvis opgaven skrives individuelt er max.
sideantal 5 |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at
arbejde systematisk og reflekteret med videnskabsteori og metode,
samt sammenhængen mellem disse. Den studerende skal sættes i stand
til at foretage informerede valg, når en problemstilling skal
omsættes videnskabsteoretisk og metodisk. Den studerende vil blive
præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektivers
ontologi og epistemologi. Desuden vil den studerende blive
præsenteret for de væsentligste kvalitative forskningsmetoder,
herunder kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterview,
dokumentanalyse og observationsstudier. Metode-diskussionerne
behandles i lyset af de videnskabsteoretiske
perspektiver. Faget er bygget op om den nære kobling til
praksis, dvs. det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og
videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud
for i gennemførelse af videnskabelige undersøgelser og skrivning af
akademiske opgaver.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår som øvelsesundervisning på
hold baseret på gruppearbejde og metodeworkshops.
I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de
forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering,
og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere
case-baserede øvelser. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives løbende igennem hele
undervisningsforløbet i forbindelse med den kontinuerlige
analytiske klassedialog, de mundtlige og skriftlige
gruppefremlæggelser af teori og cases, samt i forbindelse med
eksamensvejledningen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
156 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Samfundsvidenskabernes videnskabsteori – En indføring,
red. Af Søren Juul og Kirsten Bransholm Pedersen, Hans Reitzels
Forlag, 2012.
- Launsø, Riper og Olsen (2017) Forskning om og med mennesker
-Forskningstyper og forskningsmetoder i
samfundsforskning, Munksgaard, 7.
udgave.
|