2019/2020 BA-BPSYO1107U Kognitionspsykologi
English Title | |
Cognitive Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 3,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-08-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
5 siders gruppeopgave med feedback fra underviser. |
||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||||||
BA-BPSYO1104U | ||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||
I denne række af forelæsninger og øvelseshold gives en grundlæggende indføring i en hovedretning indenfor psykologien: Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i kognitionspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Undervisningen behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning. |
||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||
Forelæsninger og øvelseshold | ||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||
Feedback på dette fag foregår især som en del af
de almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
Derudover giver underviseren feedback til hver enkelt gruppe på deres afleverede gruppeopgave. |
||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||
|
||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||
Litteraturliste Bøger: Nordfang, M. & Nørby S. (2017). Kognitionspsykologi. København: Samfundslitteratur Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271). Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson. |