2019/2020 DIP-D1FMO2002U Dataanalyse
English Title | |
Statistics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-03-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse: Det er fagets mål, at den
studerende – i relation til hovedindholdet i faget kan:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget Dataanalyse har til formål at give den studerende en
grundlæggende viden om og forståelse for basale statistiske
begreber, metoder og modeller, samt gøre den studerende i stand til
at gennemføre relevante statistiske analyse ved hjælp af passende
software. Den studerende skal desuden kunne vurdere om anvendelsen
af en given statistisk metode er hensigtsmæssige og korrekte i en
given situation. Endelig skal den studerende på baggrund af en
gennemført statistisk analyse kunne redegøre for og kommunikere,
til såvel eksperter som ikke-eksperter, hvilken konklusion, der kan
drages omkring den konkrete problemstilling.
Analyser af data, der typisk kommer fra stikprøver, har ofte til
formål at beskrive forhold i de(n) population(er), hvorfra
stikprøverne er taget. Det drejer sig om at kunne identificere
centrale tendenser, variation, ligheder og forskelle mellem de(n)
population(er), hvorfra stikprøverne kommer. Endemålet er at sætte
den studerende i stand til at kvantificere usikkerheden i en given
databaseret analyse med henblik på en forbedret beskrivelse af
usikkerheden knyttet til konkrete beslutninger af
erhvervsøkonomisk eller samfundsøkonomisk art.
Centrale problemstillinger i Dataanalyse:
• Antalstabeller
• Variansanalyse |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset udbydes både som et fremmødeforløb og et
onlineforløb.
Holdundervisning med dialog. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback til de studerende i forbindelse med den praktiske opgaveregning, der er en integreret del af undervisningen. For yderligere personlig feedback henvises til individuel aftale hos kursets fagansvarlige | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|