2019/2020 DIP-DHDVV9001U Accounting Information Systems
English Title | |
Accounting Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
på HD(R):
Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-05-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets mål er at give de studerende grundlæggende
kompetencer indenfor området ’regnskabsinformationssystemer’,
herunder at bibringe de studerende en teoretisk platform, der kan
fungere som udgangspunkt for at analysere og løse praktiske
problemstillinger knyttet til design og brug af disse systemer.
Fokus er på de interne og eksterne faktorer, der er bestemmende for valg af systemets design. Heri indgår også en diskussion af de aktører, der bør indgå i denne proces, samt deres rolle i planlægning og opfølgning på systemets funktionalitet og dets bidrag til opfyldelse af organisatoriske målsætninger. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Indhold: Fagets indhold kan opdeles i 4 distinkte kategorier:
Pædagogik: Det grundlæggende pædagogiske fokus er at sikre, at de studerende har grundlæggende viden om regnskabsinformationssystemer.
Der anvendes en anerkendt lærebog fra forlaget Pearson til formålet samt Pearson's E-learning tool: 'MyAccountingLab' og tilhørende cases til at illustrere, hvorledes AIS-teori kan anvendes i praksis.
Desuden gør kurset brug af gæsteforelæsere, der beskæftiger sig med design og brug af regnskabsinformationssystemer i praksis. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer
Kurset er baseret på 30 konfrontationstimer. Hver lektion af 4 timers varighed tager udgangspunkt i udvalgte kapitler af pensum, samt cases der indeholder en af flere teoretiske pointer fra det relevante pensum. En standard lektion indeholder både forelæsning, interaktion mellem de studerende, case-analyse og diskussion af case eller anden form for opgaver. Faget forudsætter således forberedelse og aktiv deltagelse af de studerende. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback løbende i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning:
Uge 33 - 38 Tirsdage og /eller torsdage kl. 17.10 - 20.40
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i juli/august
Vær opmærksom på, at E-bøger ikke må medbringes til eksamen. |