2019/2020 DIP-DINBO2001U Virksomhedens internationale omgivelser
| English Title | |
| International business environment |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 27-06-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Dette fag om virksomhedens internationale omgivelser fokuserer på makroniveauet, og danner grundlag for det senere fokus på virksomheden og dens strategi, organisation mv. i de følgende kurser. Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der tages udgangspunkt i en model for forståelse af samfundsudvikling opdelt i de tre dimensioner Politik, Institutioner (spilleregler) og Økonomi. Vekselvirkningen mellem disse tre elementer er central for forståelsen af såvel globaliseringen som udviklingen i det enkelte land. Ved at kombinere modeller og teorier med den konkrete udvikling i verdensøkonomien og enkelte lande afdækkes forskelle, ligheder og gensidig afhængighed mellem de enkelte lande/markeder. Herved får de studerende grundlaget for at forstå og analysere virksomhedens internationale omgivelser – et grundlag som i de følgende kurser kan indgår i analysen af virksomhedens strategiske valg.
Foreløbig plan:
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen er baseret på en række af forelæsninger suppleret med klassediskussioner, cases, gruppepræsentationer og blended learning: med videoer, quizzes, og andre hjemmeopgaver online. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
| Underviser og medstuderende vil give feedback på hold-præsentation i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Undervisningen ligger på tirsdage og torsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 40.
Skriftlig eksamen i uge 41. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Mike Peng and Klaus Meyer: International Business, 3rd edition, CENGAGE Learning, 2019 – kapitel 1-10
Mygind N., (2007): The PIE-model: Politics – Institutions – Economy, CEES working paper no 67, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7062/wp67%202007.pdf?sequence=1
Mygind N. 2016 – A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn
Seneste udgaver af IMF: World Economic Outlook, World Bank: Global Economic Prospects og Doing Business. OECD: Economic Outlook. UNCTAD: World Investment Report. |
||||||||||||||||||||||||||||