2019/2020  DIP-DINBO2001U  Virksomhedens internationale omgivelser

International business environment

Niveau Diplom
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (2. del)
  • Niels Mygind - Department of International Economics, Governance and Business (EGB)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
  • Globalisering og international virksomhed/Globalisation and international business
  • Blended learning
Sidst opdateret den 27-06-2019

• Forstå, anvende, kritisk diskutere og reflektere over begreber, teorier og modeller, som forklarer de politiske, institutionelle og økonomiske dimensioner af virksomhedens internationale omgivelser
  • Analysere udviklingen og vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi i forskellige samfund
  • Identificere og anvende relevante indikatorer for politisk risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde opdateret information for dette gennem internet, bibliotek mv.
  • Forstå og forklare faktorer som driver og hæmmer globaliseringen og forklare udviklingen i forskellige faser af globaliseringen.
  • Forstå og forklare de væsentligste elementer bag økonomisk vækst og herunder forklare institutioners rolle for vækst
  • Forstå og forklare økonomiske og politiske faktorer bag international handel og betingelser for udlandsinvesteringer
Virksomhedens Internationale Omgivelser:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.

Dette fag om virksomhedens internationale omgivelser fokuserer på makroniveauet, og danner grundlag for det senere fokus på virksomheden og dens strategi, organisation mv. i de følgende kurser. Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der tages udgangspunkt i en model for forståelse af samfundsudvikling opdelt i de tre dimensioner Politik, Institutioner (spilleregler) og Økonomi. Vekselvirkningen mellem disse tre elementer er central for forståelsen af såvel globaliseringen som udviklingen i det enkelte land. Ved at kombinere modeller og teorier med den konkrete udvikling i verdensøkonomien og enkelte lande afdækkes forskelle, ligheder og gensidig afhængighed mellem de enkelte lande/markeder. Herved får de studerende grundlaget for at forstå og analysere virksomhedens internationale omgivelser – et grundlag som i de følgende kurser kan indgår i analysen af virksomhedens strategiske valg.

Foreløbig plan:

• Globalisering
  • PIE-model og indikatorer for Politik, Institutioner, Økonomi
  • Uformelle institutioner – kultur
  • Handelsteorier og handelspolitik
  • FDI - Foreign Direct Investments, direkte udlandsinvesteringer
  • Vækst og udviklingen i forskellige grupper af lande
  • Det Internationale Monetære System
  • EU og USA – den finansielle krise og Euro krisen
  • Global integration og multilaterale organisationer – Emerging Markets – Nye vækstmarkeder
  • International erhvervsret om handel, kontrakter, voldgift mv.
  • Afrunding – outlook for the world economy
Undervisningen er baseret på en række af forelæsninger suppleret med klassediskussioner, cases, gruppepræsentationer og blended learning: med videoer, quizzes, og andre hjemmeopgaver online.
Underviser og medstuderende vil give feedback på hold-præsentation i undervisningen.
Deltagelse i forelæsninger 33 timer
Skriftlige eksamen 20 timer
Forberedelse mv. 152 timer

Undervisningen ligger på tirsdage og torsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 40.

Skriftlig eksamen i uge 41.

Mike Peng and Klaus Meyer: International Business, 3rd edition, CENGAGE Learning, 2019 – kapitel 1-10

Mygind N., (2007): The PIE-model: Politics – Institutions – Economy, CEES working paper no 67, http:/​/​openarchive.cbs.dk/​bitstream/​handle/​10398/​7062/​wp67%202007.pdf?sequence=1

Mygind N. 2016  – A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn

Seneste udgaver af  IMF: World Economic Outlook, World Bank: Global Economic Prospects og Doing Business. OECD: Economic Outlook. UNCTAD: World Investment Report.

Sidst opdateret den 27-06-2019