2020/2021  BA-BHAAV1066U  International Marketing & Eksportmarkedsføring

Starttidspunkt Første quarter
Max. antal deltagere 75
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
  • Flemming Cumberland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Globalisering og international virksomhed/Globalisation and international business
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
  • Blended learning
Sidst opdateret den 25-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler, opfylde følgende læringsmål:
  • Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst
  • Kunne stille sig kritisk over for den valgte virksomheds markedsmuligheder samt dens styrker/svagheder som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi
  • Kunne analysere og formidle løsningsforslag til givne internationale afsætningsøkonomiske beslutningsproblemer
  • Kunne vurdere om en løsning med givne forudsætninger er plausibel, herunder kunne foretage en vurdering af usikkerhed og risiko
Forudsætninger for at deltage i kurset
Der lægges vægt på anvendelse af den akkumulerede kompetence indenfor HA-studiets fagdiscipliner (generel afsætningsøkonomi, organisation, økonomistyring og regnskabsforståelse samt for problemanalyse og metode) til belysningen af internationale marketingmæssige problemstillinger.
International Marketing og Eksportmarkedsføring:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår

Fagets progression vil basere sig på grundlæggende analyser af de enkelte markeder, opbygning af overblik over det enkelte marked og dets konkurrencesituation, vurdering af mulige salgs- og afsætningskanaler samt konsekvenserne af evt. foreslåede tiltag/ændringer af markedsføringsstrategien for virksomhedens økonomi, afsætningsorganisation og lignende. Det internationale aspekt får derved betydning i forbindelse med koblingen mellem strategiske, taktiske og operationelle overvejelser.

Den studerende skal kunne identificere, forstå og tackle internationale marketingproblemer i praksis - under hensyntagen til de rammebetingelser, der møder den enkelte virksomhed på internationale aftagermarkeder samt kunne fremskaffe den nødvendige information og data om det fremmede marked.

Den enkelte virksomhed og dens placering i det internationale markedsmæssige billede sættes i fokus via inddragelse af en række centrale faglige temaområder:

- Internationalization

- Company Resources and Capabilities

- The International Environment

- The Market Selection Proces

- Market Entry Strategies

- Product- & Brand Strategies in International Marketing

- International Marketing Operations

Temarammen er således forholdsvis bred og vil tage udgangspunkt i en række forskellige tilgange til de internationale markeder således, at den studerende kan basere sin internationale marketingindsats på et fleksibelt grundlag og ikke med anvendelse af blot én eller kun få teorier eller løsningsforslag. Dette indebærer, at virksomheden aktivt forholder sig til hvilke markeder, der er attraktive og hvilke markeder, der ikke matcher virksomhedens overordnede strategi.

Oversigtsforelæsninger i dialogform samt casegennemgange med henblik på forståelse, indlæring og anvendelse af teorier/modeller og begreber.
Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler, online læringselementer og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i læreprocessen.
Der gives såvel kollektiv feedback i undervisningsforløbet & omkring case øvelser samt mulighed for individuel feedback ved indsendte case besvarelser efter nærmere aftale med den fagansvarlige.

Forberedelse 120 timer
Undervisning 36 timer
Eksamen 50 timer

Svend Hollensen: Global Marketing.

Pearson Education Limited, 7.edtion 2017. ISBN: 978-1-292-10011-1

Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Indtrængningsproblematikken  i et globalt perspektiv.

Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3066-1

Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Internationale virksomhedscases.

Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3065-4

Sidst opdateret den 25-06-2020