2020/2021 BA-BHAAV1066U International Marketing & Eksportmarkedsføring
English Title | |
International Marketing & Export Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 75 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Der lægges vægt på anvendelse af den akkumulerede kompetence indenfor HA-studiets fagdiscipliner (generel afsætningsøkonomi, organisation, økonomistyring og regnskabsforståelse samt for problemanalyse og metode) til belysningen af internationale marketingmæssige problemstillinger. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets progression vil basere sig på grundlæggende analyser af de enkelte markeder, opbygning af overblik over det enkelte marked og dets konkurrencesituation, vurdering af mulige salgs- og afsætningskanaler samt konsekvenserne af evt. foreslåede tiltag/ændringer af markedsføringsstrategien for virksomhedens økonomi, afsætningsorganisation og lignende. Det internationale aspekt får derved betydning i forbindelse med koblingen mellem strategiske, taktiske og operationelle overvejelser. Den studerende skal kunne identificere, forstå og tackle internationale marketingproblemer i praksis - under hensyntagen til de rammebetingelser, der møder den enkelte virksomhed på internationale aftagermarkeder samt kunne fremskaffe den nødvendige information og data om det fremmede marked. Den enkelte virksomhed og dens placering i det internationale markedsmæssige billede sættes i fokus via inddragelse af en række centrale faglige temaområder: - Internationalization - Company Resources and Capabilities - The International Environment - The Market Selection Proces - Market Entry Strategies - Product- & Brand Strategies in International Marketing - International Marketing Operations Temarammen er således forholdsvis bred og vil tage udgangspunkt i en række forskellige tilgange til de internationale markeder således, at den studerende kan basere sin internationale marketingindsats på et fleksibelt grundlag og ikke med anvendelse af blot én eller kun få teorier eller løsningsforslag. Dette indebærer, at virksomheden aktivt forholder sig til hvilke markeder, der er attraktive og hvilke markeder, der ikke matcher virksomhedens overordnede strategi. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Oversigtsforelæsninger i dialogform samt
casegennemgange med henblik på forståelse, indlæring og anvendelse
af teorier/modeller og begreber.
Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler, online læringselementer og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i læreprocessen. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives såvel kollektiv feedback i
undervisningsforløbet & omkring case øvelser samt mulighed for
individuel feedback ved indsendte case besvarelser efter nærmere
aftale med den fagansvarlige.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Svend Hollensen: Global Marketing. Pearson Education Limited, 7.edtion 2017. ISBN: 978-1-292-10011-1
Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Indtrængningsproblematikken i et globalt perspektiv. Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3066-1
Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Internationale virksomhedscases. Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3065-4 |