2020/2021 BA-BPROO1005U Økonomistyring og projekter
English Title | |
Management Accounting and Projects |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-11-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at give de studerende en forståelse for en række grundlæggende økonomistyringsmæssige discipliner til brug for styring af virksomheder generelt og projekter mere specifikt. Eksempelvis kan nævnes omkostningsinformation til brug for beslutningstagen, budgettering og præstationsmåling. Fagets formål er videre at give de studerende de nødvendige kompetencer til at løse en række praksisnære problemstillinger inden for økonomistyring. Til sidst er formålet med faget at udvikle de studerendes evner til at kunne reflektere over økonomistyringens muligheder og begrænsninger. I den forbindelse behandler faget emner som for eksempel biases, motivation af medarbejdere og strategier for forvrænging af finansial information. Faget fokuserer videre på betydningen af ikke-finansiel information, herunder hvordan man økonomistyringsmæssigt kan arbejde med bæredygtighed.
Faget forløber over 12 undervisningsgange fordelt ud over semestret. 3 af disse undervisningsgange er baseret på kontaktundervisning. 9 af disse undervisningsgange er baseret på online livesessioner. I den første undervisningsgang introduceres til faget. I de midterste 10 undervisningsgange introduceres til fagets forskellige emner. I sidste undervisninggang forberedes de studerende til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring en grundbog for økonomistyring generelt, en grundbog for økonomistyring på projekter mere specifikt samt en række akademiske artikler. Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af både forelæsning, diskussion samt opgaveløsning, og online livesessioner, hvor der ligeledes lægges vægt på disse elementer. Herudover vil der være en række hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem fagets afvikling og/eller som forberedelse til eksamen. Hjemmeopgaverne har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback gives løbende i undervisningen på tre
måder. For det første ved hjælp til løsning af de opgaver, som de
studerende løser i timen og til live-sessionerne, mens de
studerende arbejder med opgaverne. For det andet ved gennemgang af
disse opgaver med udgangspunkt i de studerendes besvarelser efter,
at de studerende har arbejdet med opgaverne. For det tredje gennem
løbende diskussion af fagets emner. Herudover vil der løbende hver
uge gennem fagets forløb være office hours, hvor de studerende kan
mødes til en mere personlig snak om faget med underviseren (dog kan
dette efter omstændighederne blive nødsaget til at blive afholdt
online).
Til faget tilbydes også et online økonomistyringsforum, som indeholder en række forskellige muligheder for feedback. Her vil det være muligt at løse opgaver med direkte feedback fra systemet, dele noter med medstuderende mm. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|