2020/2021 KAN-CCMVV1903U Strategi og kontrakter
English Title | |
Strategy and Contract Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Målet med faget er, at den studerende efter
undervisningsforløbet i faget kan
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Der kræves kendskab til mikro-teori, som undervist i på HA. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
At kunne koncipere og forhandle kontrakter og styre samarbejder ved hjælp af kontrakter er en efterspurgt kompetence i erhvervslivet og i det offentlige. Fagets formål er at give den studerende kendskab til både den klassiske og den moderne kontraktteori, der inddrager adfærdsøkonomisk teori, med henblik på at sætte den studerende i stand til at forhandle og koncipere kontrakter samt i praksis styre et kontraktligt samarbejde på en hensigtsmæssig måde, herunder på en måde der tilgodeser virksomhedens overordnede strategi. Undervisningen skifter mellem teori, eksperimenter og eksempler fra praksis. I en afsluttende case skal de studerende angive, hvordan kontrakten bedst konciperes, og efterfølgende styres vha. moderne principper for kontraktstyring (contract management). |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil i vid udstrækning finde sted som forelæsninger men under forelæsningerne vil de studerende ikke sjældent skulle løse opgaver i grupper. E-learning vil indgå i nogen grad, f.eks kahoots. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback vil i nogen grad af afhænge af holdets størrelse. Når grupper i klasse-undervisningen løser opgaver, vil feedback vil blive givet af underviserene ved den efterfølgende gennemgang af opgaven. Forelæsninger vil i videst muligt omfang være dialogpræget. Kahoots vil give umiddelbar feedback. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Kurset hører først og fremmest ind under emnerne kontrakteori og adfærdsøkonomi. |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Battigalli, P., & Maggi, G. (2002). Rigidity, discretion, and the costs of writing contracts. American Economic Review, 92(4), p. 798 -802. Bretan, H og Lando, H.: The Business Impera- tives of Speed to Contract: Changing the Mindset in Drafting and Negotiating Business-to-Business Contracts. Arbejdspapir. Doz, Y. L. (1987). Technology partnerships between larger and smaller firms: Some critical issues. International Studies of Management & Organization, 17(4), 31–57. Frydlinger, Hart and Vitaset: A new approach to contracts, Harvard Business Review, September/October, 2019. Hendrikse, G. (2003). Economics and management of organizations: co-ordination, motivation and strategy. McGraw-Hill. p. 106-22 samt p. 289-303. IACCM (Tim Cummins): Contract and Commercial Management: Role and Direction, May 2019. Klein, B. (1996). Why hold‐ups occur: the self‐enforcing range of contractual relationships. Economic Inquiry, 34(3), 444–463. Lando, Henrik og Norden, Gunnar: Note om Coase-teoremet. Undervisningsnote. Lando, Henrik: How to allocate risk in a large construction project. Undervisningsnote. p 5-48. Lando, Henrik. Note om Charness-artikel. Under-visningsnote. Murnighan, J. K., Babcock, L., Thompson, L., & Pillutla, M. (1999). The information dilemma in negotiations: Effects of experience, incentives, and integrative potential. International Journal of Conflict Management, 10(4). p. Poppo, L., & Zenger, T. (2002). Do formal contracts and relational governance function as substitutes or complements? Strategic Management Journal, 23(8). p. 707-713. Rabin M. (1993). Incorporating Fairness into Game Theory and Economics, The American Economic Review , Vol . 83 , No . 5 ( Dec ., 1993 ), pp . 1280-1284.
|