2020/2021
KAN-CHRMO1087U Human Capital Analytics
English Title |
Human Capital
Analytics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Sara Vardi - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Human resource management/Human resource management
- Organisation/Organisation
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
30-08-2020
|
Læringsmål |
Hovedformålet med faget er at opnå et sæt
kernekompetencer, som de studerende kan anvende til at informere
beslutningstagen i virksomheder – både internt, eller som
konsulent. Disse kompetencer omfatter (men ikke udelukkende):
teoretisk og konceptuel modelkonstruktion, kvantitative
analyseegenskaber samt visualiserings kompetencer. Dette omfatter
ikke kun kompetencer til at kunne foretage en specifik analyse, men
også at kunne forstå dennes værdi og vigtighed i moderne
virksomheder, samt hvilke problemer der er associeret med at
forberede, lede, analysere og kommunikere data og resultater af
analyser.
- at redegøre for og anvende forskellige kvantitative HR
analyseredskaber
- at kunne evaluere egnetheden af forskellige statiske modeller
og deres relevans for at kunne informere de konkrete HR
problemstillinger
- at kunne forholde sig refleksivt og kritisk til data,
statistiske analyseresultater og de konklusioner der kan drages
herfra
- at kunne udforme og teste relevante hypoteser gennem statistisk
analyse på basis af analyser, at komme med løsningsorienteret
forslag til de HR problemstillinger, der stilles gennem faget og
dets cases
- at kunne kommunikere analyseresultater på en informativ og
intuitiv måde, gennem sprog såvel som
visualisering
|
Prøve/delprøver |
Human Capital
Analytics:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I en øget kompleks og global organisation er det kritisk, at
virksomheder anvender sofistikerede og grundige metoder til at
informere beslutninger. I mange virksomheder bliver HR-relaterede
beslutninger stadig taget på baggrund af erfaring eller
mavefornemmelser frem for et reelt empirisk grundlag. Dette fag
berører HRM teoretiske aspekter, som er gennemgående for hele
studiet, men fokuserer på, hvordan disse emner kan belyses ved en
evidensbaseret tilgang. Dermed vil virksomhedsdata skabe grundlag
for statistiske analyser, der har til formål at danne input i
virksomhedens beslutningstagen. Eksempler på HRM teoretiske
problemstillinger, der søges belyst gennem Human Capital Analytics
(HCA) kan være:
-
Hvorfor skal vi bekymre os om vores
medarbejderengagement?
-
Hvad karakteriserer vores bedst præsterende teams?
-
Hvad er de grundlæggende årsager til at vores medarbejdere
forlader os?
-
Hvilken effekt har træning og udvikling på vores lederes evner
til at lede medarbejdere?
-
Hvordan påvirker internationale opgaver og udstationeringer
medarbejdernes karriere?
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, blended-learning, workshops med
cases, øvelser, diskussioner og gæsteoplæg. |
Feedback i undervisningen |
Løbende feedback på gruppearbejde og cases til
forelæsningerne, peer-feedback blandt studerende, samt brug af
forelæsers kontortid. |
Studenterarbejdstimer |
Lektioner (inklusiv workshops) |
33 timer |
Forberedelse |
163 timer |
Eksamensforberedelse |
48 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Udvalgte bogkapitler og videnskabelige
artikler
|
Sidst opdateret den
30-08-2020