Læringsmål |
Efter gennemført kursus skal deltagerne kunne:
- Demonstrere kendskab til og forståelse for centrale teorier,
modeller og metoder i relation til multimodale
kommunikationsprocesser og -produkter, der indgår i interkulturel
markedskommunikation, herunder samspillet mellem teori, empiri og
praksis.
- Kunne identificere, analysere og i håndtere multimodale
kommunikationsprocesser og –produkter, herunder planlægge,
tilrettelægge og evaluere målrettet kommunikationsarbejde hos
virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder, der
involverer en kombination af flere modaliteter: tekst – typografi –
farve – symboler – illustrationer – m.v. præsentere på flere
medieplatforme.
- Demonstrere indsigt i sammenhængen mellem den kreative proces
og de praktiske og organisatoriske rammer for den multimodale
løsning, herunder kende til de udfordringer en given løsning vil
møde på diverse medier og platforme, såsom print, web, tablet og
in-store
- Kunne foretage forundersøgelser af en kommunikationssituationen
i relation til afsender, budskab og modtager som grundlag for valg
af multimodal løsning, herunder i interkulturelt perspektiv.
- I den skriftlige fremstilling: Demonstrere metode- og
formidlingsmæssig sikkerhed, herunder at kunne formulere sig klart
og præcist med anvendelse af relevante videnskabelig terminologi,
at angive kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen og kunne
diskutere de forskellige begreber inden for multimodal
kommunikationsplanlægning i forbindelse med den udvalgte
eksamenscase.
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Eksamensforberedende skriftlig gruppeopgave (2-5 studerende) på 5
sider.
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Aktiv deltagelse i et gruppeoplæg.
OBS:
Begge obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den
studerende kan blive indstillet til eksamen.
Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave (individuel
skriftlig opgave på 5 sider) før den ordinære eksamen til de
studerende, der har været syge og/eller har gjort forsøg i samtlige
aktiviteter med ikke har fået godkendt aktiviteten. Studerende der
ikke har gjort forsøg i alle aktiviteter kan ikke få stillet
yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i ordinær
eksamen eller reeksamen men trækkes for et
eksamensforsøg.
|
Prøve/delprøver |
Multimodal
Markedskommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme prøveform som ved ordinær
prøve.
Hvis den studerende ikke er i en gruppe, skriver denne en
individuel rapport på max. 8 sider, som tjener som grundlag for
oplæg og diskussion til den mundlig eksamen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Analyse af selvvalgt case godkendt af underviseren, som tager
afsæt i et konkret kommunikationsprodukt, der indgår i en kampagne
eller andet. De studerende vælger en case, som stiller skarpt
på et eller flere multimodale kommunikationsprodukter, der
indgår i en målrettet kommunikationsindsats. Der skal foretages en
analyse af den foreliggende kommunikationssituation og af de valgte
kommunikationsprodukter med fokus på disses stærke og svage sider
samt muligheder for optimering. Casen skal godkendes af
holdunderviseren.
Den mundtlige eksamen indledes med et oplæg fra gruppen, hvor hver
gruppedeltager har ordet i max. 2-3 minutter. Eksaminationen
fortsætter herefter som en diskussion mellem gruppens medlemmer,
eksaminator og evt. bi-eksaminator med afsæt i et antal spørgsmål
fra eksaminator, evt. suppleret af bi-eksaminator, der tager
udgangspunkt i den skriftlige rapport og/eller gruppens mundtlige
oplæg. Hver gruppedeltagers mundtlige præstation bedømmes
individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Stort set enhver form for markedskommunikation og anden
måldrevet (strategisk) kommunikation bygger på en ”cocktail”
af ord, tekst, typografi, tal, symboler, farver, former, film,
sanseindtryk m.v., som afkodes af modtagere med forskellige
demografiske, vidensmæssige - og ofte også kulturelle
- forudsætninger i skarp konkurrence med andre lige så
multimodale kommunikationsprodukter, der præsenteres på et
stadig mere varieret udbud af medieplatforme, som indgår i et
komplekst samspil med hinanden. Kurset giver deltagerne en
integreret forståelse af hele den palet af informationsbærende
elementer (modaliteter) og kanaler, de kan præsenteres igennem, som
markedskommunikatoren har til rådighed i sin håndtering af
disse processer, og forener teori med praksis i konkret
case-arbejde.
Kurset giver et teoretisk og praktisk grundlag for at forstå de
forskellige kommunikative modaliteters muligheder og begrænsninger
som led i planlægning og evaluering af markeds- og
forbrugerkommunikation og anden måldrevet (strategisk)
kommunikation og deres indbyrdes samspil, når de afkodes af
modtageren i "real time". Som en del af kurset skal
de studerende selv gennemføre en empirisk baseret undersøgelse og
analyse af konkrete kampagner og kommunikationsprodukter. Dette
arbejde indgår som optakt til den eksamenscase, den studerende skal
udforme i forbindelse med kurset.
Følgende emner berøres i kurset:
Teori/metode:
- Hvad er kommunikation og kommunikative tegn?
- Hvad kan (man med) ord: What’s in a name? Innovativ ord- og
begrebsdannelse
- Eksplicitte udsagn versus det, vi gætter os til:
halo-effekter, relevans- og dissonansteori mm.
- Visuel kommunikation: Følelsesmæssig appel, referentiel
præcision og propositionel indeterminitet.
- Visuel framing af sprogligt indhold, og omvendt.
- Image vs. Idea: Begreber er ikke kun rationel viden men
sensorisk førstehåndsoplevelser lagret dybt i hukommelsen – hvordan
trigges de?
- Den aktive afkodning: Hvad ser vi på – og hvad forstår vi så?
Herunder eyetracking som testredskab.
- Er sprog forskellige og billeder universelle? Eller kan det
være stik modsat?
Praksis:
- Produktemballager, hjemmesider, indlægssedler, blogs …
- Branding: Joyce og Juliet-princippet.
- Produktudvikling: Produktoplevelse el. kommunikation –hvor går
grænsen?
- Brugerdrevet innovation i praksis.
- Lokalisering versus globalisering af forbrugerkontakt via
multimodale cocktails.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af lærestyret
gennemgang, interaktiv holdundervisning og gruppearbejde.
Holdundervisningen forudsætter de studerendes aktive deltagelse og
har fokus på diskussioner i klassen, baseret på oplæg fra
studerende, samt opgavegennemgang. For at sætte kurset ind i en
realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdopgaverne være
bygget op om øvelser, som relaterer sig til den senere udformning
af eksamenscase. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback på de studerende både
i forbindelse med opgavegennemgang og de enkelte gruppers arbejde
med selvvalgt case som led i diskussioner i klassen. Hertil kommer
en diagnostisk multiple-choice-test i det samlede teoretiske stof
op til eksamen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
134 timer |
Eksamen (herunder eksamensforberedelse) |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Jewitt, C., Bezemer, J., & O'Halloran, K.
(2016). Introducing Multimodality. Routledge.
- Sandvik, K. (2018). Tværmedial Kommunikation.
Samfundslitteratur.
- Fill, C., & Turnbull, S. (2016). Marketing
Communications. Pearson Higher Ed.
- Smith, V. (in press). Naming and Framing: Understanding the
Power of Words. New Yourk: Taylor & Francis.
- Forceville, C. (2014). Relevance Theory as model for analysing
visual and multimodal communication. Visual
communication, 4, 51.
- Messareis, P. (1996). Visual Persuasion : The Role of Images in
Advertising. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Riezebos, R. (2003). Brand.Managemen.A. Theoretical and
Practical. Approach. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall,
2003.
- Smith, K. (2005). Handbook ofVisual Communication: Theory,
Methods, and Media. Mahwah, NJ: Erlbaum
|