2021/2022  BA-BHAAV1082U  Økonomistyret Marketing & Strategi

Starttidspunkt Tredje quarter
Max. antal deltagere 80
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
  • Flemming Cumberland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organisation
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Blended learning
Sidst opdateret den 10-12-2021

• Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst
  • Kunne reflektere over og i et betydeligt omfang kunne inddrageog anvende modeller, metoder og værktøjer fra tilstødende fagområder/fagdiscipliner
  • På overbevisende måde kunne sammenholde strategiske markedsmæssige problemstillinger med økonomisk analyse og finansiel vurdering
  • Kunne dokumentere, at de foreslåede internationale strategiforslag er brugbare og realistiske i praksis
  • Kunne udvise gode evner til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
Forudsætninger for at deltage i kurset
Der lægges vægt på anvendelse/inddragelse af den akkumulerede kompetence indenfor HA-studiets fagdiscipliner (generel afsætningsøkonomi, organisation, økonomistyring og regnskabsforståelse , finansiering samt problemanalyse og metode) således, at den studerende kan sammenholde en virksomheds strategiske marketingmæssige problemstillinger i forbindelse med dens internationale relationer - ud fra en økonomisk analyse og finansiel vurdering.

Bemærk venligst, at der kan skrives bachelorprojekt i faget.
Økonomistyret Marketing og Strategi:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår

Faget sigter mod at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer indenfor marketingfunktionen som helhed eller centrale dele heraf på internationale markeder samt at kunne gennemføre økonomiske analyser af virksomhedens muligheder og mål således, at den studerende kan udarbejde en realistisk global marketingstrategi.

For at kunne fastlægge en realistisk global marketingstrategi er det nødvendigt at forstå og at inddrage virksomhedens finansielle situation. I den finansielle analyse fokuseres bl.a. på forståelse af selskabsstrukturen, regnskabsanalyser med fokus på, hvor i verden og på hvilke produkter, virksomheden tjener deres penge, risikoanalyser m.m. som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi.

Der indgår bl.a. følgende temaområder:

- Strategi og ledelse i markedsføringen

- Strategisk usikkerhed og scenario analyse

- Ressource/kapabilitetsbaseret strategi og situationsbaseret strategi

- Skabelse af vedvarende konkurrencemæssige fordele

- Indtrængningsstrategier på udvalgte internationale aftagermarkeder

- Opstilling af strategiske handlingsalternativer for en given virksomhed

under finansielle begrænsninger

- Økonomiske konsekvensanalyser af de opstillede alternativer

- Reversibilitet og usikkerhed

Oversigtsforelæsninger i dialogform samt casegennemgange med henblik på forståelse, indlæring og anvendelse af teorier/modeller og begreber.
Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler, online læringselementer og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i læreprocessen.

Flere blended learning aktiviteter er inkorporeret i faget, herunder selvstudie videoer og multiple-choice opgaver. Planlagte virtuelle/online undervisningstimer foregår live og vil blive optaget og efterfølgende uploadet på Canvas
Der gives såvel kollektiv feedback i undervisningsforløbet & omkring case øvelser samt mulighed for individuel feedback ved indsendte case besvarelser efter nærmere aftale med den fagansvarlige

Forberedelse 120 timer
Undervisning 38 timer
Eksamen 50 timer
Yderligere oplysninger

Kontakt den fagansvarlige Flemming Cumberland, Institut for Afsætningsøkonomi, e-mail: fc.marktg@cbs.dk

Aaker, David A. & Damien McLoughlin:

Strategic Market Management. Global Perspectives. John Wiley & Sons, New York (1.edition 2010)

ISBN: 978-0-47068975-2

Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Indtrængningsproblematikken  i et globalt perspektiv.

Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3066-1

Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Internationale virksomhedscases.

Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3065-4

Udvalgte cases heri vil indgå i undervisningsforløbet og betragtes derfor som obligatorisk pensum - de resterende vil være til selvstudie og eksamensforberedelse.

I forbindelse med informationssøgninger omkring de enkelte cases henledes opmærksomheden på flg. link:

http:/​/​libguides.cbs.dk/​international_markedsindformation

Kilder til dansk og international markedsinformation, opdateres og udvikles løbende og ligger frit tilgængelig på Internettet.

Higgins, Robert C., Koski, Jennifer L. & Todd Mitton: Analysis for Financial Management.

Twelfth Edition, International Student Edition, 2019

McGraw-Hill. ISBN 978-1-260-09191-5