2021/2022 BA-BHAAV1082U Økonomistyret Marketing & Strategi
English Title | |
Financial Marketing Management & Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Der lægges vægt på anvendelse/inddragelse af den
akkumulerede kompetence indenfor HA-studiets fagdiscipliner
(generel afsætningsøkonomi, organisation, økonomistyring og
regnskabsforståelse , finansiering samt problemanalyse og metode)
således, at den studerende kan sammenholde en virksomheds
strategiske marketingmæssige problemstillinger i forbindelse med
dens internationale relationer - ud fra en økonomisk analyse og
finansiel vurdering.
Bemærk venligst, at der kan skrives bachelorprojekt i faget. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget sigter mod at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer indenfor marketingfunktionen som helhed eller centrale dele heraf på internationale markeder samt at kunne gennemføre økonomiske analyser af virksomhedens muligheder og mål således, at den studerende kan udarbejde en realistisk global marketingstrategi. For at kunne fastlægge en realistisk global marketingstrategi er det nødvendigt at forstå og at inddrage virksomhedens finansielle situation. I den finansielle analyse fokuseres bl.a. på forståelse af selskabsstrukturen, regnskabsanalyser med fokus på, hvor i verden og på hvilke produkter, virksomheden tjener deres penge, risikoanalyser m.m. som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi. Der indgår bl.a. følgende temaområder: - Strategi og ledelse i markedsføringen - Strategisk usikkerhed og scenario analyse - Ressource/kapabilitetsbaseret strategi og situationsbaseret strategi - Skabelse af vedvarende konkurrencemæssige fordele - Indtrængningsstrategier på udvalgte internationale aftagermarkeder - Opstilling af strategiske handlingsalternativer for en given virksomhed under finansielle begrænsninger - Økonomiske konsekvensanalyser af de opstillede alternativer - Reversibilitet og usikkerhed |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Oversigtsforelæsninger i dialogform samt
casegennemgange med henblik på forståelse, indlæring og anvendelse
af teorier/modeller og begreber.
Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler, online læringselementer og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i læreprocessen. Flere blended learning aktiviteter er inkorporeret i faget, herunder selvstudie videoer og multiple-choice opgaver. Planlagte virtuelle/online undervisningstimer foregår live og vil blive optaget og efterfølgende uploadet på Canvas |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives såvel kollektiv feedback i
undervisningsforløbet & omkring case øvelser samt mulighed for
individuel feedback ved indsendte case besvarelser efter nærmere
aftale med den fagansvarlige
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Kontakt den fagansvarlige Flemming Cumberland, Institut for Afsætningsøkonomi, e-mail: fc.marktg@cbs.dk |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Aaker, David A. & Damien McLoughlin: Strategic Market Management. Global Perspectives. John Wiley & Sons, New York (1.edition 2010) ISBN: 978-0-47068975-2
Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Indtrængningsproblematikken i et globalt perspektiv. Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3066-1
Cumberland, Flemming & Wanding Dahl, Christian: Internationale virksomhedscases. Samfundslitteratur, 2017. ISBN: 978-87-593-3065-4 Udvalgte cases heri vil indgå i undervisningsforløbet og betragtes derfor som obligatorisk pensum - de resterende vil være til selvstudie og eksamensforberedelse.
I forbindelse med informationssøgninger omkring de enkelte cases henledes opmærksomheden på flg. link: http://libguides.cbs.dk/international_markedsindformation Kilder til dansk og international markedsinformation, opdateres og udvikles løbende og ligger frit tilgængelig på Internettet.
Higgins, Robert C., Koski, Jennifer L. & Todd Mitton: Analysis for Financial Management. Twelfth Edition, International Student Edition, 2019 McGraw-Hill. ISBN 978-1-260-09191-5
|