2021/2022 BA-BJURO2031U Markedsret
English Title | |
Market Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
I faget markedsret skal den studerende
demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Dette kursus i markedsret har fokus på markedsførings- og immaterialret. Sammen sætter disse discipliner rammere for, hvordan virksomheder kan agere på markedet.
Kurset giver en grundig introduktion til retsområderne med henblik på at at give den studerende værktøjer til at vurdere lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete erhvervsaktiviteter samt at beskyttee og håndhæve immaterielle rettigheder.
Foreløbig lektionsplan:
MARKEDSRETTEN 1. lektion: Markedet og reguleringen heraf
MARKEDSFØRINGSRET 2. lektion: God skik, herunder vildledende og aggressiv markedsføring 3. lektion: Prisoplysninger og prismarkedsføring 4. lektion: Sortlistede former for handelspraksis 5. lektion: Direkte markedsføring, herunder datagrundlaget 6. lektion: Case
IMMATERIALRETLIGE REGLER 7. lektion: Immaterialret og forholdet til markedsføringsretten
FORRETNINGSKENDETEGN 8. lektion: Erhvervelse af kendetegn, herunder varemærker 9. lektion: Kendetegnsbeskyttelsen
OPHAVSRET 10. lektion: Opnåelse af beskyttelse 11. lektion: Beskyttelsens indhold 12. lektion: Krænkelse og indskrænkninger i beskyttelsen 13. lektion: Case
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning øger læringsudbyttet for alle studerende. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som spørgsmål der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.
Hanne Kirk & Thomas Riis, Ophavsret i et virksomhedsperspektiv 2021) |