2021/2022
DIP-D1FMO5005U Design af undersøgelser og analyser
English Title |
Research Design and
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
06-01-2022
|
Læringsmål |
Efter at have gennemgået faget skal den
studerende:
- Med udgangspunkt i et eller flere konkrete erhvervsøkonomiske
problemer kunne designe og argumentere for en videnskabelsesproces,
der tager udgangspunkt i en problemformulering, relevante
rammefaktorer og undersøgelsesspørgsmål,
- kunne beskrive og forklare valg af videnskabsteoretisk tilgang
(paradigme), herunder kunne udvælge og argumentere for relevant
teori og metode, der kan bidrage til løsningen af det eller de
beskrevne erhvervsøkonomiske problemer,
- kunne definere og operationalisere de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen, undersøgelsesspørgsmål og valgt
teori,
- være i stand til at vælge og argumentere for et relevant
undersøgelsesdesign, herunder kunne argumentere for valg af
kvalitative og/eller kvantitative teknikker til dataindsamling,
dataanalyse og datatolkning
- være i stand til at vurdere vidensproduktionens samlede
kvalitet, herunder data og resultaters reliabilitet og validitet og
processens etiske aspekter
|
Prøve/delprøver |
Design af
undersøgelser og analyser:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Opgavebesvarelsen udarbejdes i selvvalgt
emne. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget tilbyder deltagerne en systematiseret og kvalificeret
tilgang til såvel produktion som vurdering af viden, med henblik på
løsning af konkrete problemstillinger i en erhvervsmæssig
organisatorisk kontekst.
Indhold:
- Erhvervsøkonomisk problem-definition og udarbejdelse af
problemformulering
- Videnskabsteoretiske refleksioner
- Definition og operationalisering af de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen og dens undersøgelsesspørgsmål
- Valg af relevant undersøgelsesdesign samt vurdering af
kvaliteten af undersøgelsesdesignet
- Indsamling og analyse af kvantitative data (spørgeskema)
- Indsamling og analyse af kvalitative data, herunder planlægning
og udførelse af interviews, fokusgruppeinterviews og
observationsstudier
- Afklaring af forskningsetiske spørgsmål
- Analyse af indsamlede data og besvarelse af
problemformulering
- Kvalitetsvurdering og perspektivering af undersøgelsens
fund
- Kritisk refleksion over den gennemførte
videnskabelsesproces
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fortrinsvis holdundervisning med
dialog. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback i undervisningen fra
både undervisere og medstuderende i forbindelse med øvelser,
diskussion og studenteroplæg. De studerende arbejder i faste
grupper, som sikrer kontinuerlig peer-feedback på cases, opgaver og
øvelser undervejs. Herudover gives der undervejs feedback på tre
hjemmeopgaver om selvvalgt case, som bygger op til
eksamensopgaven. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
34 timer |
Forberedelse (pensum, afleveringsopgaver, forberedelse til
eksamen mm) |
100 timer |
|
Sidst opdateret den
06-01-2022