2021/2022 KAN-CPSYO1803U Integreret projekt i proceskonsultation
English Title | |
Integrated Project in Process Consultation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Integreret Projekt i Proceskonsultation fokuserer på evnen til at designe og planlægge interventioner i organisatoriske forandringssituationer, og til at gennemføre interventionsarbejde – med en proceskonsultativ tilgang og i relation til en organisation/klient. Fagets mål er at udvikle de studerendes evne til at arbejde praktisk med og i en konsultativ rolle, samt at reflektere over forskellige interventionsmetoders relevans og effekter i konkrete organisatoriske sammenhænge.
Faget er centreret omkring en konkret, selvvalgt case, hvor de studerende i grupper (2-4 personer) identificerer og kontakter en organisation, og træffer aftale med denne om et samarbejde. Fagligt trækker faget på indholdet i to af semestrets andre fag: Organisationsudvikling i Praksis og Forandringsledelse. Pensum, tilgange og redskaber fra de to andre fag skal således bruges, både i det konkrete arbejde med den selvvalgte case og i forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport (jfr. betegnelsen ’integreret’). |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af en
introduktionsforelæsning, en central workshop, samt fire
klyngevejledninger hvor flere grupper vejledes sammen. I de to
sidstnævnte aktiviteter er der plads til, at de studerende selv kan
arbejde i forskellige roller og med forskellige opgaver – i
relation til proceskonsultativt arbejde. Workshoppen er en ’action
learning’-workshop, som bygger på idéen om en læringsproces hvor
deltagerne undersøger egne handlinger og erfaringer med henblik på
udvikling og forbedrede præstationer – i samarbejde med andre og i
mindre grupper. Her deles holdet op i to - workshoppen afvikles
således to gange. I klyngevejledningen arbejdes der med udviklingen
af hver enkelt gruppes projekt via formatet ’reflekterende team’.
Faget udgør 206 arbejdstimer, hvor langt hovedparten er gruppens arbejde med udviklingen af projektet. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback indgår som en del af action
learning-workshoppen samt i klyngevejledningen. Hertil kommer, at
udviklingen af faget/projektet knytter sig tæt til undervisningen i
faget Organisationsudvikling i Praksis, som i høj grad
øvelsesbaseret, og hvor drøftelser af arbejdet med det integrerede
projekt vil indgå.
|
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Faget trækker på litteratur fra fagene Organisationsudvikling i praksis og Forandringsledelse. Enkelte tekster vil indgå som forberedelse til action learning-workshoppen, TBA på CBS Canvas |