Læringsmål |
- Demonstrere viden om forskellige kvantitative
dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i
forhold til specifikke problemstillinger
- Bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at
præsentere og forstå kvantitative data
- Formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte
statistiske test
- Fortolke analyser og kvantitative data og kommunikere
fortolkninger og konklusioner effektivt
- Forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder,
herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser,
stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for
tests
|
Prøve/delprøver |
Kvantitativ
metode og videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde
kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og
opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige
erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative
metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger
stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater.
Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig
kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske
analyser.
Kurset dækker følgende emner:
- grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen
i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige
komponenter.
- deskriptiv og inferentiel statistik og hvad disse kan bruges
til.
- kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg
af deskriptiv og inferentiel statistik
- dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men
dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
- introduktion af statistisk software
- de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for
forståelse af statistiske tests
- formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske
hypoteser
- statistiske tests; der er fokus på god forståelse af simple
tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate
metoder.
Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker
det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien
bringes i anvendelse.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset vil kombinere klassisk campus og online
forelæsninger med superviserede campus og online øvelser. Blended
learning vil blive brugt til at fremme studerendes engagement og
give læringsfeedback. Med fokus på praktisk anvendelse vil
undervisning ligge fokus på hands-on øvelser ved brug af statistisk
software. Studerende vil modtage en introduktion til brugen af
disse værktøjer i dedikeret workshop. Det forventes, at deltagerne
aktivt engagerer sig i problemløsningsøvelser inden for klassen og
derhjemme, samt forberedelse før klassen ved at læse det respektive
materiale. Løbende vurdering vil understøtte studerendes læring og
give vejledning om deres fremskridt hen imod at mestre
læringsmålene. |
Feedback i undervisningen |
Den studerende får feedback gennem øvelser og
dedikerede blended learning-elementer. Feedback vil både være
mundtligt, samt online via dedikeret selvstændige
øvelser. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
24 timer |
Øvelsestimer |
14 timer |
Ikke-obligatoriske selvstændige øvelser |
10 timer |
Forberedelse og eksamen |
160 timer |
I alt |
208 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Grundbog:
Artikler:
- Bechara, J.P. & Ven, A.H. Van De, 2007. Philosophy of
Science Underlying Engaged Scholarship. In Engaged Scholarship: A
Guide for Organizational and Social Research. Oxford: Oxford
University Press, pp. 36–70.
- Entman, R.M., 1993. Framing: Toward Clarification of a
Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), pp.51–58.
Available at:
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.
- de Groot, J.I.M. & Steg, L., 2008. Value Orientations to
Explain Beliefs Related to Environmental Significant Behavior: How
to Measure Egoistic, Altruistic, and Biospheric Value Orientations.
Environment and Behavior, 40(3),
pp.330–354.
http://eab.sagepub.com/content/40/3/330.abstract.
- Gwozdz, W., Steensen Nielsen, K. & Müller, T., 2017. An
Environmental Perspective on Clothing Consumption: Consumer
Segments and Their Behavioral Patterns. Sustainability , 9(5).
- Kent State University. 2021. SPSS Tutorials: Working With
Data.
https://libguides.library.kent.edu/SPSS/data-management
- Research Methods in Psychology. 6.1 Experiment
Basics.
https://open.lib.umn.edu/psychologyresearchmethods/chapter/6-1-experiment-basics/
- Research Methods in Psychology. 6.2 Experimental
Design
https://open.lib.umn.edu/psychologyresearchmethods/chapter/6-2-experimental-design/
|