2022/2023 BA-BMECO1324U Fagets videnskabsteori
English Title | |
Theory and philosophy of science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med Fagets videnskabsteori er at bibringe de studerende refleksiv indsigt i det videnskabsteoretiske grundlag for anvendelsen af matematiske/kvantitative metoder såvel som kvalitative metoder og løsningsmodeller i moderne erhvervsøkonomi for derigennem at udvikle deres analytiske kompetencer og samtidig gøre dem bevidst omkring valg af indfaldsvinkel, teori og metode ved identifikation og løsning af problemer i virksomheder. Der lægges vægt på at lære de studerende at se et problem fra forskellige sider, der hver især kan kræve sin teori og metode.
Gennem forskellige cases indføres de studerende i overordnede og centrale filosofiske og videnskabsteoretiske problemstillinger med vægt på samfunds- og virksomhedsøkonomi, herunder statistik og logik. Samtidig hermed bibringes de studerende en forståelse for grundbegreber som ontologi, epistemoligi og metodologi og deres udmøntning inden for forskellige varianter af positivismen (den klassiske og den logiske positivisme plus kritisk rationalisme) og inden for fænomenologi, hermeneutik, socialkonstruktivismen, kritisk teori og kritisk realisme. De studerende lærer at forholde sig kritisk til hver enkelt videnskabsteori, således at de er klar over, hvad et bestemt valg af synsvinkel, teori og metode har af positive og negative konsekvenser og hvad en kombination af teorier og en kombination af kvantitative og kvalitative metoder kan udvirke. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Holdforelæsninger og holdøvelser med gruppeoplæg og aktiv dialog. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der udbydes 2 individuelle opgaver à 5 NS, hvilke giver mulighed for at komme i kontakt med den enkelte studerende og dermed være i stand til at give helt konkret feedback på de enkelte dele i opgaven og på opgaven i sin helhed, hvorved den studerende bliver bedre motiveret. Feedbacken vil foregå skriftligt via mail eller på Zoom i tilfælde af særlige forståelsesproblemer. Derudover tilbydes de studerende at kunne henvende sig efter at have set og hørt de enkelte videooptagelser. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Juul, Søren & Pedersen, Kirsten B. (2012): Samfundsvidenskabernes videnskabsteori. En indføring. Hans reitzels Forlag, København.
Thurén, Thorsten (2002 eller senere): Videnskabsteori for Begyndere. Munksgaard.Kap. 1-20.
En række artikler der bruges som cases.
|